Dari Ustaz Hj. Ismail Kamus

View previous topic View next topic Go down

Dari Ustaz Hj. Ismail Kamus

Post by leenaz on Wed Aug 19, 2009 11:55 am

Untuk Pengetahuan Kite Bersama....


1) Jin berasal dari Jan (Bapak Jin) dan gelarannya
Azazil. Dicipta dari api (biru), dan telah beramal
puluh ribu tahun lamanya .

2) Apabila Allah swt. memerintahkannya supaya tunduk
menghormati Nabi Adam, mereka telah ingkar. Allah swt.
melaknat dan perintah turun ke bumi.

Jin terbahagi kepada dua iaitu Jin Islam dan Syaitan.

3) Jin Islam pula terbahagi kepada dua iaitu Jin
Islam(Soleh) dan Jin Tidak Islam (Tidak Soleh).
Syaitan yang turun kesemuanya jahat (tidak Islam).

4) Makanannya dari Api (Asap). Itu sebab orang-orang
Melayu dilarang mengunakan kemenyan kerana Jin paling
suka dengan asap yang busuk. Tetapi orang-orang melayu
ini degil, suka sangat dengan asap kemenyan. Beliau
menambah, orang-orang yang suka hisap rokok itu,
adik-beradik jin lah tuu.

5) Tempat tinggal Jin seperti di awan , sungai, hutan,
lombong, laut, tempat-tempat tinggi (KLCC), tandas dan
kubur.

6) Beliau menasihat apabila ingin buang air di
perjalanan (contohnya jalan raya), perlu baca " Sala
Mun, ' Ala Sulaiman, Fil 'alamin."

Mengikut sirahnya jin sangat takut dengan Nabi
Sulaiman. Orang-orang Melayu suka sangat membaca
ucapan, "Ampun Datuk, Anak cucu tumpang lalu" Masa
bila pulak jin dapat pangkat datuk. Dan masa bila
pula, kita jadi cucu cicit jin !!!!

7) Jin tidak mengetahui akan alam ghaib, itu sebab
jika ada dukun atau bomoh yang tahu menilik-nilik
nasib, pembohong... ." Sirahnya apabila Nabi Sulaiman,
memerintahkan jin untuk membina istananya, sehingga
Nabi Sulaiman meninggal pun jin tidak perasan/tahu.
Semasa itu Nabi Sulaiman duduk di kerusinya dengan
tongkat k ayu . Dan jin tekun membuat kerja di
hadapan-nya. Sehingga anai-anai memakan tongkatnya dan
tongkat tersebut reput dan jatuh serta Nabi Sulaiman
pun jatuh, maka barulah tahu oleh jin bahawa Nabi
Sulaiman telah mangkat.

Cool Manusia juga dilarang membuang air di
lombong-lombong yang airnya tenang, terutama di waktu
tengah malam. Jin suka mandi di situ, waktu itu. Di
larang juga buang air di lubang-lubang (tanah).

9) Rumah-rumah yang lama tidak berpenghuni atau rumah
yang baru siap belum duduk lagi, jin suka tinggal di
situ. Sebelum duduk rumah baru, di galakkan membaca
surah Al-Baqarah, sehingga habis. Jin lari selama 3
hari. Tidak perlu tepung tawar bagai.... orang melayu
suka sangat menepung tawar !!!

10) Jika budak menangis tengah-tengah malam, azankan 7
~ 10 kali, jika tidak bacakan ayat Kursi dengan cara 9
kali henti (tekniknya) sebab beliau pernah jumpa orang
yang di rasuk.


Ustaz Hj. Ismail Kamus

leenaz
Ahli Matang

Posts: 269
Join date: 2009-07-28
Location: Bukit Mahkamah

Back to top Go down

Mana Ustaz tu skang ahh

Post by Fik on Thu Aug 27, 2009 10:07 pm

mana ustaz yg sempoi nie menghilang ahhhh.... nak tau dier buat apa skang....

Fik
Ahli Baru

Posts: 10
Join date: 2009-07-30
Age: 27
Location: Melaka

Back to top Go down

Re: Dari Ustaz Hj. Ismail Kamus

Post by leenaz on Tue Sep 01, 2009 8:15 am

dgr kata baru meninggal bulan sudah..wallahualam

leenaz
Ahli Matang

Posts: 269
Join date: 2009-07-28
Location: Bukit Mahkamah

Back to top Go down

Re: Dari Ustaz Hj. Ismail Kamus

Post by u-are on Fri Sep 04, 2009 11:20 am

Semasa saya berjamaah dan bertarawih di surau tersebar luas berita melalui SMS yang mengatakan Datuk Hj Ismail Kamus telah meninggal dunia. Apabila di buat semakan memang betul Datuk Hj Ismail Kamus(Bekas ADUN Gombak Setia) telah meninggalkan Malaysia untuk mengerjakan umrah. Menurut ahli keluarganya yang terdekat dan rakan terdekat(sumber yang boleh dipercayai) Datuk Ustaz Hj Ismail Kamus sihat walafiat dan sedang selamat menjalani ibadah umrah. Beliau juga dimaklumkan berkenaan berita tersebut.

Oleh itu berhati- hati menerima sebarang berita terutama khabar angin yang mengelirukan.

Wallah waklam. Selamat Berpuasa.



ni dr siasah daily from akif nabil...28/08/09

u-are
Ahli Matang

Posts: 412
Join date: 2009-08-19
Age: 27
Location: bkt raja

Back to top Go down

Re: Dari Ustaz Hj. Ismail Kamus

Post by maddy on Fri Sep 04, 2009 11:54 am

owh...tu la...aku x pnh pulak dgr yg Haji Ismail neh sudah meninggal..
besela tu..khabar angin..silap tiup angin ropenye..ngee~~

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts: 545
Join date: 2009-07-28
Location: BKM

Back to top Go down

Re: Dari Ustaz Hj. Ismail Kamus

Post by 4G93T on Fri Sep 04, 2009 12:03 pm

Ada lg 1 Jin yg msh sht smpi skrg...

Mgkin mgmlkan cr hdp yg sht dan jg pemakanan kot...

Iaitu...-Dato' Jins Shamsudin... Huhuhu....
Razz

4G93T
Ahli Matang

Posts: 291
Join date: 2009-09-02
Age: 29
Location: KL Menjerit,Malaysia

Back to top Go down

Re: Dari Ustaz Hj. Ismail Kamus

Post by u-are on Fri Sep 04, 2009 12:27 pm

2 ler psal,mula2 t'kjut gk...ho3...

4G93T ni musti pmnat dato' jin ni....heh3...

u-are
Ahli Matang

Posts: 412
Join date: 2009-08-19
Age: 27
Location: bkt raja

Back to top Go down

Re: Dari Ustaz Hj. Ismail Kamus

Post by junepian85 on Fri Sep 04, 2009 3:11 pm

haaaa...aku pun dapat tau semalam kawan aku citer...ustaz tu kat mekah..harini baru dia balik..

yang menjadi konfius..sebab..yang meninggal DR Ismail..bekas Adun gak..klu tak silap aku..tu yang org silap sebar berita tuu..

junepian85
Ahli Matang

Posts: 563
Join date: 2009-08-17
Location: Putrajaya-KL

Back to top Go down

Re: Dari Ustaz Hj. Ismail Kamus

Post by leenaz on Fri Sep 04, 2009 4:27 pm

hahaha..tula...mcm2 cerita skang nie
alhamdulillah beliau sihat...

leenaz
Ahli Matang

Posts: 269
Join date: 2009-07-28
Location: Bukit Mahkamah

Back to top Go down

Re: Dari Ustaz Hj. Ismail Kamus

Post by u-are on Sat Sep 05, 2009 9:31 am

ye la....btul3...msk brita dr ismail mninggal...

doa2 smga kte suma pn chat unt truskn p'juangn d dnia nie... Cool

u-are
Ahli Matang

Posts: 412
Join date: 2009-08-19
Age: 27
Location: bkt raja

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum