Keterlaluan yang melanda masa kini..

View previous topic View next topic Go down

Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by 4G93T on Fri Sep 11, 2009 10:55 am

Petikan dari utusan malaysia...

UTUSAN: Apa sebenarnya yang mencetuskan sentimen kemarahan terhadap Malaysia di Indonesia?

KHAIRUDDIN: Saya melihat apa yang berlaku adalah kerana masalah laporan berita oleh media di Indonesia. Media di sana selalu mencari perkara sensitif tentang Malaysia dan sering kali laporan berita itu tidak seimbang. Sebagai contoh jika berlaku kes penderaan pembantu rumah atau seperti isu penggunaan budaya Indonesia di dalam dokumentari mempromosikan Malaysia baru-baru ini, media di sana terlalu memperbesarkannya.

Tetapi ketika puluhan rakyat Indonesia melakukan jenayah di negara ini dan ada yang ditembak mati oleh polis Malaysia sewaktu melakukan jenayah, berita itu jarang dimainkan oleh media Indonesia. Sehinggakan pada pandangan mereka, semua rakyat mereka yang mencari rezeki di Malaysia baik-baik belaka. Padahal hakikatnya tidak seperti itu. Tanpa laporan berita yang tidak seimbang, isu-isu seperti ini tidak akan berkembang.

Terdapat segelintir kumpulan di Indonesia yang sangat ‘silau’ dengan kemajuan yang dikecapi oleh Malaysia. Seharusnya jika tetangga kita maju, kita melihatnya dari sudut positif dan belajar bagaimana boleh menjadi sedemikian maju, sedangkan kita (Indonesia) dulu yang mengecapi kemerdekaan. Jadi mengapa kita tidak boleh maju seperti mereka?

Walaupun kumpulan yang cemburu dengan pembangunan Malaysia ini hanya segelintir, namun mereka mempunyai pengaruh yang besar dan menggunakan isu ini untuk membangkitkan sentimen terhadap Malaysia. Perkara ini juga berlaku kerana persaingan media di sana sangat tinggi...


p/s: -Hakikatnya masih ramai org2 malaysia yang sggp mgkhianati negara demi kepentingan diri sendiri...

4G93T
Ahli Matang

Posts : 291
Join date : 2009-09-02
Age : 31
Location : KL Menjerit,Malaysia

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by junepian85 on Fri Sep 11, 2009 11:33 am

betul2....

aku rase kita kene halau org indon kat malaysia ni..

diorg susah kita tolong..lepas ni kita tak payah tolong diorg lagi...

kes ni sebenarnye dah lama dah...cikgu aku dulu penah citer..mase zaman dia sekolah indon buat lagu 'ganyang malaysia'....

eeeeeeee...gerammmmm betul aku ngn indoonnnn..

junepian85
Ahli Matang

Posts : 563
Join date : 2009-08-17
Location : Putrajaya-KL

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by gengel on Fri Sep 11, 2009 11:54 am

perkara ni benda lama.. patut nye pemimpin kedua2 negara kena wat sesuatu.. dok ade MOU bagai, tapi benda camni pun takleh handle...

macam kat mingdon, takkan la takde akta2 yang leh dbuat utk menghalang laporan yang leh menjejaskan hubungan dua hala antara negara ni... dan malisi sendiri, pemimpin takleh ke bertindak tegas menegur pihak sana...

gengel
Admin

Posts : 341
Join date : 2009-07-27
Age : 26
Location : Wangsa Maju -- Brickfield

http://hsbb92009.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by junepian85 on Fri Sep 11, 2009 12:10 pm

hmmm diorg tau mkn gaji buta je kot..

junepian85
Ahli Matang

Posts : 563
Join date : 2009-08-17
Location : Putrajaya-KL

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by 4G93T on Fri Sep 11, 2009 1:18 pm

Diorg nalk mgmuk bagai pun aku xksh....

Lantak korg la kn....tp....

Aku hangin bla di BAKAR BENDERA MALAYSIA....

Kuang Ajar BTL!!!

4G93T
Ahli Matang

Posts : 291
Join date : 2009-09-02
Age : 31
Location : KL Menjerit,Malaysia

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by junepian85 on Fri Sep 11, 2009 1:33 pm

kita bakar balik bendera diorang..hahahaha..

memang kurang ajar..kes2 jenayah sume..diarg punye angkara..

junepian85
Ahli Matang

Posts : 563
Join date : 2009-08-17
Location : Putrajaya-KL

Back to top Go down

indon mangkuk

Post by matstok on Mon Sep 14, 2009 11:04 am

dh la dia menumpang cari makan tempat kita pastu wat taik plak......halau je diorang balik..jgn bg diorang masuk...rakyat malaysia banyak menganggur....kerana dorg kita banyak menganggur hahaahha

matstok
Ahli Baru

Posts : 16
Join date : 2009-07-28
Location : Seremban -Rasah

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by junepian85 on Mon Sep 14, 2009 12:15 pm

BILA PIKIR BLIK..SAPE YANG NAK BUAT KEJE2 BINA BANGUNAN BILA DIORANG TAKDE...ANAK2 BANGSE KITE NAK KE...???HMMMM...

APE PENDAPAT KORANG...???



Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation

junepian85
Ahli Matang

Posts : 563
Join date : 2009-08-17
Location : Putrajaya-KL

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by 4G93T on Mon Sep 14, 2009 12:35 pm

Ada je bdk2 kpg yg nak keje...

Wat jln pun diorg sggp...

Bdk melayu n india pun rjn keje ape..?

4G93T
Ahli Matang

Posts : 291
Join date : 2009-09-02
Age : 31
Location : KL Menjerit,Malaysia

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by junepian85 on Mon Sep 14, 2009 12:43 pm

YE..KE...HMM..COZ AKU TGK BUDAK TAMAN AKU..BYK KEJE MELEPAK..MEREMPIT.....KEBANYAKAN KEJE KEJAP JE..DAH BERHENTI..

junepian85
Ahli Matang

Posts : 563
Join date : 2009-08-17
Location : Putrajaya-KL

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by 4G93T on Mon Sep 14, 2009 12:52 pm

Bgs la 2 cerah masa depan....

Ko pun da potensi cm 2 gak ke?

2 pun slh satu " Keterlaluan Yg Melanda Masa Kini"..

4G93T
Ahli Matang

Posts : 291
Join date : 2009-09-02
Age : 31
Location : KL Menjerit,Malaysia

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by junepian85 on Mon Sep 14, 2009 1:06 pm

eh..aku bukan jenis macm tu...aku walaupun keje susah macam mane..aku cube bekerja dengan hati yang ikhlas..

contoh la kan..aku penah keje kontrak kt sektor kerajaan...aku kene buat data cleansing fail2 lama dan yang baru...setiap hari aku dapat 20 fail..memang sengsara...lagi2 fail yang berhabuk gile..memg gatal2 la badan ni..pastu junior plak buat keje byk salah..hangin la gak kadang2 tu..

bila kite keje dengan hati yang ikhlas..allah akn bagi rezki yang lebih baik untuk kiter...

junepian85
Ahli Matang

Posts : 563
Join date : 2009-08-17
Location : Putrajaya-KL

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by maddy on Mon Sep 14, 2009 2:39 pm

pengalaman aku mase g indon, aku disapa oleh penjual kt situ..die nk promote brg die la..aku tgk je..x beli pown..coz kt malaysia pown berlambak..tapi x kesah la part tu kan..
yg aku geram tu die boleh plak kate: "orang malaysia kaya tapi kedekut"
amboi bahasa..what the hal makcik!!
tapi biase la tu..aku x marah pown mkcik tu..geram je..ngee~~
bg aku, indonesia mmg ekstrem dlm melindungi maruah negara..dieorg sgt outspoken..
malaysia ade lagi perasaan lek-lek..bwk bertenang..
tapi....kalo da smpi nk bakar2 bendera negara aku..ape cer? nk kene ubat ngan aku..(da stat emo da aku)
tapi cm kuno je dorang tu..guna buluh runcing..tu senjata zaman dinosour boleh la pak...plg sengal pown biarla m-16 ke..kan..

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by 4G93T on Mon Sep 14, 2009 2:41 pm

Wahhh....Nie lg "Keterlaluan"....

Diorg wat demontrasi bkn Reformasi Cik Maddy...

'MAD' sungguh cik moderator kte rinie...

Embarassed

4G93T
Ahli Matang

Posts : 291
Join date : 2009-09-02
Age : 31
Location : KL Menjerit,Malaysia

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by faes on Tue Sep 15, 2009 1:00 pm

org2 indon ni memang xtau bersyurkur dan berterima kasih...setiap bencana je kt negara dorang sape yg g bantuan..org malaysia gak..sape yg mendoakan dorang..org malaysia gak..akan la singapura nak tlg dorang...aku rasa kerajaan leh hantar pendatang2 indon dr aceh yg kena tsunami yg belambak kt kg baru tuh balik negara dorang la..aku sokong gak polis malaysia tembak mati pencuri+perompak indon hahahahaha Twisted Evil

faes
Ahli Baru

Posts : 12
Join date : 2009-09-15
Age : 31
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by maddy on Wed Sep 16, 2009 9:34 am

haha..kalo la nyawa manusia tu x de harga, da lama manusia saling berbunuhan..

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by 4G93T on Wed Sep 16, 2009 9:37 am

Skrg pun mkn byk org bnh org ape???

Smlm bdk2 nie 4word pic ibu ngandung mati prt kena blh...

Ngeri n sadis gler....
Mad

4G93T
Ahli Matang

Posts : 291
Join date : 2009-09-02
Age : 31
Location : KL Menjerit,Malaysia

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by maddy on Wed Sep 16, 2009 10:16 am

realitinya begitu la...kalo da amarah menguasai diri, bunuh membunuh neh rasa cam tampar nyamuk je...
aku sbnrnye da biase ngan mat2 mahupown minah2 indon neh..coz aku dulu sekolah kt kg.baru..ari2 balik sekolah lalu CM..mmg muak da la tgk dorang..
aku ingt lagi time aku sekolah rendah, CM tu mmg tmpt hangout kiteorg la...bile naik sek men, aku da jarang lalu CM coz x snggup jupe indon + bangla + myanmar..da la menyebabkan jem kt area metrojaya tu..buat roadblock plak tepi jalan..usha2 awek..bajet hensem la tu...
tapi.....cane ek? nk benci dorang pown, rase cam la aku nh bgs sgt..dorang tu manusia juga..hurm..

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by 4G93T on Wed Sep 16, 2009 10:55 am

Pada aku phk tg berkenaan ptt pntau bil kmsk diorg ke ngara nie..

Penguatkuasaan pun kenelah slalu bertindak...

Majikan pun jgn la glk sgt nak ambk pkrja import,mntg2lah byr mrh..
Cool

4G93T
Ahli Matang

Posts : 291
Join date : 2009-09-02
Age : 31
Location : KL Menjerit,Malaysia

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by faes on Wed Sep 16, 2009 4:02 pm

ish2

faes
Ahli Baru

Posts : 12
Join date : 2009-09-15
Age : 31
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Keterlaluan yang melanda masa kini..

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum