JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by maddy on Wed Jul 29, 2009 1:49 pm

JANJI ALLAH BAGI ORG YANG MAHU BERKAHWIN

1-"Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji, dan lelaki
yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita
yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah
untuk wanita-wanita yang baik (pula)". (An Nuur : 26)

Bila ingin mendapatkan jodoh yang baik, maka perbaikilah diri. Hiduplah
sesuai dengan ajaran Islam dan Sunnah Nabi-Nya. Jadilah lelaki yang
soleh, jadilah wanita yang solehah. Semoga Allah memberikan hanya yang
baik buat kita. Amin.

2-"Dan kahwinikanlah orang-orang yang bujang diantara kamu dan
orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang
lelaki
dan perempuan.
Jika mereka miskin, Allah akan memberikan mereka dengan kurniaan-Nya.
Dan Allah Maha Luas (Pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui". (An Nur: 32)

Sebagian para pemuda ada yang merasa bingung dan bimbang ketika akan
berkahwin. Salah satu sebabnya adalah kerana belum mempunyai pekerjaan.
Dan yang peliknya ketika para pemuda telah mempunyai pekerjaan pun
tetap
ada perasaan bimbang juga. Sebahagian mereka tetap ragu dengan harta
yang mereka dapatkan dari gajinya. Dalam fikiran mereka terdetik,
"adakah cukup untuk berkeluarga dengan gaji sekian?".

Ayat tersebut merupakan jawapan buat mereka yang masih ragu untuk
melangkah ke alam pernikahan kerana alasan ekonomi. Yang perlu
ditekankan kepada para pemuda dalam masalah ini adalah kesanggupan
untuk
memberi nafkah, dan terus bekerja mencari nafkah memenuhi tuntutan
berkeluarga. Bukan besarnya wang ringgit yang perlu dibimbangkan.
Kelak,
Allah akan menolong mereka yang berkahwin. Allah Maha Adil, bila
tanggung jawab para pemuda bertambah - dengan kewajiban menafkahi
isteri-isteri dan anak-anaknya - maka Allah akan memberikan rezeki yang
lebih. Tidakkah kita lihat kenyataan di dalam masyarakat, kebanyakan
mereka yang bermula dengan kemiskinan, tidak mempunyai apa-apa ketika
menikah, kemudian Allah memberinya rezeki yang melimpah-ruah dan
mencukupkan segala kekurangannya?

3-" Ada tiga golongan manusia yang berhak Allah tolong mereka, iaitu
seorang mujahid fi sabilillah, seorang hamba yang menebus dirinya
supaya
merdeka dan seorang yang bernikah kerana ingin memelihara
kehormatannya".
(HR. Ahmad 2: 251, Nasaei, Tirmidzi, Ibnu Majah hadis no. 2518, dan
Hakim
2: 160)

Bagi siapa saja yang bernikah dengan niat menjaga kesucian dirinya,
maka
berhak mendapatkan pertolongan dari Allah berdasarkan penegasan
Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam dalam hadis ini. Dan
pertolongan Allah itu pasti datang.

4-"Dan diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu
isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa
tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan
sayang.
Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda
bagi kaum yang berfikir" (Ar Rum : 21)

5-"Dan Tuhanmu berfirman : 'Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan
Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang memalingkan diri
dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina' ".
(Al Mu'min : 60)

Ini juga janji Allah 'Azza wa Jalla, bila kita berdoa kepada Allah
nescaya akan diperkenankan-Nya. Termasuk di dalamnya ketika kita berdoa
memohon diberikan pasangan hidup yang agamanya baik, cantik, taat dan
sbgnya.

Dalam berdoa perhatikan adab dan sebab terkabulnya doa. Diantaranya
adalah ikhlas, bersungguh-sungguh, merendahkan diri, mengadap kiblat,
mengangkat kedua tangan, dll.

Perhatikan juga waktu-waktu yang mustajab dalam berdoa. Di antaranya
adalah berdoa pada waktu sepertiga malam yang terakhir dimana para
malaikat turun dari langit dunia bersama-sama mengaminkan , pada waktu
antara azan dan iqamah, pada waktu turun hujan, dll.

Perhatikan juga penghalang terkabulnya doa. Di antaranya adalah makan
dan minum dari yang haram, juga makan, minum dari usaha dan sumber yang
haram, melakukan apa yang diharamkan Allah, dll.

Manfaat lain dari berdoa bererti kita meyakini kekuasaan Allah,
mengakui
bahwa Allah itu tempat meminta, mengakui bahwa Allah Maha Kaya,
mengakui
bahwa Allah Maha Mendengar, dll.

Sebahagian orang ketika jodohnya tidak sampai-sampai maka mereka pergi
ke dukun-dukun dan bomoh berharap agar jodohnya lancar. Sebahagian
orang
ada juga yang menggunakan guna-guna dan sihir. Cara-cara seperti ini
jelas dilarang oleh Islam. Perhatikan hadis-hadis berikut yang
merupakan
peringatan keras dari Rasulullah Sollallahu 'alaihi wa sallam:

"Barang siapa yang mendatangi peramal nasib / dukun, lalu ia menanyakan
sesuatu kepadanya, maka tidak diterima solatnya selama empat puluh
malam".
(Hadis sahih riwayat Muslim (7/37) dan Ahmad)

Telah bersabda Rasulullah sollallahu 'alaihi wa sallam, "Maka janganlah
kamu mendatangi peramal-peramal nasib itu." (Sahih riwayat Muslim juz 7
hal. 35).

Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam, "Sesungguhnya
jampi-jampi (mantera) dan guna-guna (sihir) itu adalah (hukumnya)
syirik."
(Hadis sahih riwayat Abu Daud (no. 3883), Ibnu Majah (no. 3530), Ahmad
dan Hakim).

6-"Mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat". (Al
Baqarah
: 153)
Mintalah tolong kepada Allah dengan sabar dan solat. Tentunya agar
datang pertolongan Allah, maka kita juga harus bersabar sesuai dengan
Sunnah Nabi Sollallahu 'alaihi wa sallam. Juga harus solat sesuai
Sunnahnya dan terbebas dari bid'ah-bid'ah.

7-"Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,
sesungguhnya
sesudah kesulitan itu ada kemudahan". (Alam Nasyrah : 5 - 6)

Ini juga janji Allah. Mungkin terasa bagi kita jodoh yang dinanti tidak
kunjung tiba. Segalanya terasa sulit. Tetapi kita harus tetap berbaik
sangka kepada Allah dan yakinlah bahwa sesudah kesulitan itu ada
kemudahan.
Allah sendiri yang menegaskan dua kali dalam Surah An- Nasyrah.
8-"Hai orang-orang yang beriman jika kamu menolong (agama) Allah,
nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu".(Muhammad : 7)

Supaya Allah Tabaraka wa Ta'ala menolong kita, maka kita tolong agama
Allah. Baik dengan berinfak di jalan-Nya, membantu penyebaran dakwah
Islam dengan penyebaran buletin atau buku-buku Islam, membantu
penyelenggaraan pengajian, dll. Dengan itu semoga Allah menolong kita.

9-"Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong
(agama)-Nya.Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha
Perkasa".
(Al Hajj : 40)

10-"Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat".(Al
Baqarah
:
214)

Itulah janji Allah. Dan Allah tidak akan menyalahi janjinya. Kalaupun
Allah tidak / belum mengabulkan doa kita, tentu ada hikmah dan kasih
sayang Allah yang lebih besar buat kita. Kita harus berbaik sangka
kepada Allah. Inilah keyakinan yang harus ada pada setiap muslim dan
muslimah.

Jadi, kenapa ragu dengan janji Allah Question Question

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by fir on Fri Jul 31, 2009 1:34 pm

Xsabarnye nak kawin!!!

fir
Ahli Separa Baru

Posts : 51
Join date : 2009-07-29

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by tokeikambeng on Fri Jul 31, 2009 3:43 pm

aku nak kawin!!!! tp jodoh x sampai lg... Rolling Eyes Rolling Eyes

tokeikambeng
Tukang Jaga Umah

Posts : 144
Join date : 2009-07-27

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by fir on Fri Jul 31, 2009 3:49 pm

tokeikambeng wrote:aku nak kawin!!!! tp jodoh x sampai lg... Rolling Eyes Rolling Eyes

jodoh xsampai lagi ke???
tapi dah ada ke lom???

fir
Ahli Separa Baru

Posts : 51
Join date : 2009-07-29

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by KAYBEE'S on Fri Jul 31, 2009 4:04 pm

kahwin jangan tak kahwin

KAYBEE'S
Ahli Separa Baru

Posts : 76
Join date : 2009-07-28
Age : 34
Location : Bangi-----Cyberjaya

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by azri_chengkau on Fri Jul 31, 2009 4:19 pm

jodoh takde lg do...camne nak kawin... Crying or Very sad

azri_chengkau
Tukang Jaga Umah

Posts : 175
Join date : 2009-07-27
Age : 28
Location : BTHO Cheras ~ Annexe 1 ~ Brickfields

http://chengkau.blogspot.com

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by tokeikambeng on Fri Jul 31, 2009 4:35 pm

fir wrote:
tokeikambeng wrote:aku nak kawin!!!! tp jodoh x sampai lg... Rolling Eyes Rolling Eyes

jodoh xsampai lagi ke???
tapi dah ada ke lom???

xde lg lah..sbb tu ak kata x sampai lg... Wink

tokeikambeng
Tukang Jaga Umah

Posts : 144
Join date : 2009-07-27

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by hafidz on Fri Jul 31, 2009 4:39 pm

kawin byk kali dah...nikah je blum...hehehe Laughing

hafidz
Ahli Matang

Posts : 714
Join date : 2009-07-31
Age : 33
Location : Melaka Bandaraya Warisan Dunia

http://daunhijau.42y.biz

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by KAYBEE'S on Fri Jul 31, 2009 4:40 pm

hafidz wrote:kawin byk kali dah...nikah je blum...hehehe Laughing


betui betui

KAYBEE'S
Ahli Separa Baru

Posts : 76
Join date : 2009-07-28
Age : 34
Location : Bangi-----Cyberjaya

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by maddy on Mon Aug 03, 2009 9:31 am

fir wrote:Xsabarnye nak kawin!!!

hehe..fir..statement best dari ko.aku sokong!yeah!!
mak aku pesan setiap kali pas semayang maghrib, baca surah al-fatihah sebanyak 41 kali..
jgn tinggal walau sehari pown..
amalkan selalu..doalah spy urusan jodoh ko dipermudahkan..
sekadar berkongsi ilmu..hehe..

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

oh mama saya mahu kawen...

Post by BOB on Mon Aug 03, 2009 11:54 am

aku nk jugak kawen...sape nk kawen ngan aku??angkat tangan??lalalalala
lol!

BOB
Ahli Baru

Posts : 47
Join date : 2009-07-30
Age : 32
Location : brickfield

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by maddy on Mon Aug 03, 2009 12:01 pm

BOB wrote:aku nk jugak kawen...sape nk kawen ngan aku??angkat tangan??lalalalala
lol!

chuya..bob da wat iklan nih..ape lagi..g la merisik.. Smile

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by pay_sa on Mon Aug 10, 2009 2:14 pm

ak pn nk gak kawen.....maddy..jom kite kawen...kikiki....

pay_sa
Ahli Matang

Posts : 430
Join date : 2009-07-27
Age : 31
Location : Seri Manjung, Perak

http://mfaisalamir.blogspot.com

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by maddy on Mon Aug 10, 2009 2:28 pm

pay_sa wrote:ak pn nk gak kawen.....maddy..jom kite kawen...kikiki....

hehehe..jom!! kalo ikot naluri aku nih...bab2 kawen nih insyaAllah aku da get ready da..hehe
tapi..tu la aku msh dlm pencarian..oh dimana kau berada wahai jodohku..oooooooohhhh...

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by hafidz on Mon Aug 10, 2009 2:55 pm

maddy wrote:
pay_sa wrote:ak pn nk gak kawen.....maddy..jom kite kawen...kikiki....

hehehe..jom!! kalo ikot naluri aku nih...bab2 kawen nih insyaAllah aku da get ready da..hehe
tapi..tu la aku msh dlm pencarian..oh dimana kau berada wahai jodohku..oooooooohhhh...

mandi bunga la maddy

hafidz
Ahli Matang

Posts : 714
Join date : 2009-07-31
Age : 33
Location : Melaka Bandaraya Warisan Dunia

http://daunhijau.42y.biz

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by maddy on Tue Aug 11, 2009 11:48 am

hafidz wrote:
maddy wrote:
pay_sa wrote:ak pn nk gak kawen.....maddy..jom kite kawen...kikiki....

hehehe..jom!! kalo ikot naluri aku nih...bab2 kawen nih insyaAllah aku da get ready da..hehe
tapi..tu la aku msh dlm pencarian..oh dimana kau berada wahai jodohku..oooooooohhhh...

mandi bunga la maddy

bunga ape ek aku nk guna utk mandi tue fidz?
hehe..jgn bunga tahi ayam sudey..lagi susah nk lekat jodoh..hehe

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by hafidz on Tue Aug 11, 2009 11:50 am

hah ni ada satu bunga baek punyer......
bunga api......hahaha

hafidz
Ahli Matang

Posts : 714
Join date : 2009-07-31
Age : 33
Location : Melaka Bandaraya Warisan Dunia

http://daunhijau.42y.biz

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by maddy on Tue Aug 11, 2009 4:31 pm

hafidz wrote:hah ni ada satu bunga baek punyer......
bunga api......hahaha

mak ai..terbakar la aku camni..hangus terus..hehe
nanti kena buat pembedahan plak cam arwah micheal jackson..x mo aku..hehe

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by hafidz on Tue Aug 11, 2009 4:42 pm

baru le berseri seri muke ko....aura tu memancar je hahahaha

hafidz
Ahli Matang

Posts : 714
Join date : 2009-07-31
Age : 33
Location : Melaka Bandaraya Warisan Dunia

http://daunhijau.42y.biz

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by maddy on Tue Aug 11, 2009 4:45 pm

hafidz wrote:baru le berseri seri muke ko....aura tu memancar je hahahaha

hahaha..confirm pas ni mesti kalah ratu cantik dunia kan..hehe..
ko la try dulu fidz..kang aku folo..hehe

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by hafidz on Tue Aug 11, 2009 4:53 pm

maddy wrote:
hafidz wrote:baru le berseri seri muke ko....aura tu memancar je hahahaha

hahaha..confirm pas ni mesti kalah ratu cantik dunia kan..hehe..
ko la try dulu fidz..kang aku folo..hehe

aku dah try la sbb aku bg tau ko ni....haha

hafidz
Ahli Matang

Posts : 714
Join date : 2009-07-31
Age : 33
Location : Melaka Bandaraya Warisan Dunia

http://daunhijau.42y.biz

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by maddy on Thu Dec 03, 2009 11:59 am

baru2 nh kakak kt opis aku kate: "rugi maddy kalo kawen lambat! kalo akak taw kawen tu best, dapat keje je trus kawen."
bersemangat kakat tu cite..terngiang-ngiang nh lagi kt telinga aku..hehe..
nih yg aku teruja nk taw ape mksd sebenar kakak tu..ngee~~

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by 4G93T on Fri Dec 04, 2009 10:40 am

Alamakkk....nie yg xnk rugi neh!..

So bla korg sume nk kwn???

Huhuhuhuuuuuu.....

p/s: jgn lupe jmpt aku...

4G93T
Ahli Matang

Posts : 291
Join date : 2009-09-02
Age : 31
Location : KL Menjerit,Malaysia

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by maddy on Fri Dec 04, 2009 1:04 pm

pe lagi..cpt la kawen!!hehe..

aku nk kawen pown calon xde-sadis betul..ngee~~

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by rezzal@hsbb12 on Mon Dec 07, 2009 11:05 am

kawen jgn x kawen....huahuahua

rezzal@hsbb12
Ahli Baru

Posts : 18
Join date : 2009-11-12

Back to top Go down

Re: JANJI ALLAH PD MEREKA YG INGIN BERKAHWIN

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum