19 Keistimewaan Wanita

View previous topic View next topic Go down

19 Keistimewaan Wanita

Post by maddy on Wed Jul 29, 2009 1:59 pm

1. Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda , ” Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.”

2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.

3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah .Dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

4. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW) di dalam syurga.

5. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

6. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

7. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta sikap bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.

8. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.

9. Daripada Aisyah r.a.” Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pun pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

11. Wanita yang taat pada suaminya, maka semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya.

12. Aisyah r.a berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?” Jawab Rasulullah SAW “Suaminya.” ” Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah SAW, “Ibunya.”

13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta kepada suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga terlebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

15. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

18. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT.

Sayangilah Ibu kita..Moga kita ditaati oleh anak-anak kita nanti..

:☮:

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: 19 Keistimewaan Wanita

Post by fir on Fri Jul 31, 2009 1:24 pm

waaahhh...sangat istimewanya kaum wanita.jeles pulak rasa...
so kaum wanita hargailah keistimewaan itu.dan jadila korang sume seorang wanita y istimewa...

fir
Ahli Separa Baru

Posts : 51
Join date : 2009-07-29

Back to top Go down

Re: 19 Keistimewaan Wanita

Post by tokeikambeng on Fri Jul 31, 2009 1:27 pm

Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat dibahu untuk dilindung
Dekat jua di hati untuk dikasihi

I love you I love you
avatar
tokeikambeng
Tukang Jaga Umah

Posts : 144
Join date : 2009-07-27

Back to top Go down

Re: 19 Keistimewaan Wanita

Post by maddy on Fri Aug 07, 2009 3:56 pm

fir wrote:waaahhh...sangat istimewanya kaum wanita.jeles pulak rasa...
so kaum wanita hargailah keistimewaan itu.dan jadila korang sume seorang wanita y istimewa...

ye betul tu..kaum adam jgn nk buli kaum hawa je taw..
dan juga sebaliknya..
bak kata iklan loreal :kerana dirimu begitu berharga.
hehe

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: 19 Keistimewaan Wanita

Post by diana on Fri Aug 07, 2009 4:15 pm

maddy aku nak tambah leh x?
istimewa nyer wanita.......kalu ari jumaat leh sopping!!! cheers

diana
Ahli Baru

Posts : 39
Join date : 2009-07-28
Age : 33
Location : seri kembangan ke jln raja chulan

Back to top Go down

Re: 19 Keistimewaan Wanita

Post by u-are on Sat Sep 05, 2009 10:42 am

huisshhh...b'syukurnya jd pmpn...heh3...

btul3...klu jumaat leh rehat lm....

MC pn de tiap2 bln.. Razz
avatar
u-are
Ahli Matang

Posts : 412
Join date : 2009-08-19
Age : 30
Location : bkt raja

Back to top Go down

Re: 19 Keistimewaan Wanita

Post by 4G93T on Thu Oct 01, 2009 1:01 pm

Wanita mmg terlalu istimewa wat insan bergelar laki...

So hope u all tau menghargainye n jgn sesekali mensesiakn laki...
avatar
4G93T
Ahli Matang

Posts : 291
Join date : 2009-09-02
Age : 32
Location : KL Menjerit,Malaysia

Back to top Go down

Re: 19 Keistimewaan Wanita

Post by u-are on Thu Oct 01, 2009 1:40 pm

ni ncht utk llki plak:

-jgn suka2 maenkn pmpn....ingt ckit,pmpn wlupn lmbut tp ttap de teguhnya...

-jgn ingt pmpn xmampu utk b'diri sndri...4 xample,rmai ibu tunggal skng yg lbh b'jaya dr llaki...heh3...

-ramai sgt pmpn t'aniaya skng ni...npe ek???wlupn pmpn mudah d pjuk rayu,jgn plak amik ksempatan...

-harap llaki lbh prihatin...yg de mkwe 2 jg r ckit tngkah laku...jgn sblm dpt,lmbut gg dr lidah,dah org time gg ngn lidah sm kerasnya....sm la yg pmpn gk... Razz

*jgn amik ati ek...aku just nk komen je...hik3... drunken
avatar
u-are
Ahli Matang

Posts : 412
Join date : 2009-08-19
Age : 30
Location : bkt raja

Back to top Go down

Re: 19 Keistimewaan Wanita

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum