Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by gengel on Fri Jul 31, 2009 11:28 am

huh...

korang tau aku camne kan???

camne nak jadi ayu ayu? kena cover macho cun kah??
kena pakai baju kurung sokmo kah?
kena pakai makeup kah? aiyooooo
kena pakai pink kaler kah?? (aku soka pink)

camneee????

gengel
Admin

Posts : 341
Join date : 2009-07-27
Age : 26
Location : Wangsa Maju -- Brickfield

http://hsbb92009.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by fir on Fri Jul 31, 2009 11:48 am

gadis ayu mestila bernama ayu...
boleh???kihkihkih...

ke_ayu_an datang dari pelbagai aspek.ada y ayu dengan wajah dan ada y ayu nya dgn sikap & tingkahlaku.tapi mejoriti orang akan fokus pada ke_ayu_an wajah...
wanita ayu xsemestinya cantik.tapi mmg lege + cair bila tgk mereka ni...
hehhehe....

fir
Ahli Separa Baru

Posts : 51
Join date : 2009-07-29

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by gengel on Fri Jul 31, 2009 11:50 am

fir wrote:gadis ayu mestila bernama ayu...
boleh???kihkihkih...

ke_ayu_an datang dari pelbagai aspek.ada y ayu dengan wajah dan ada y ayu nya dgn sikap & tingkahlaku.tapi mejoriti orang akan fokus pada ke_ayu_an wajah...
wanita ayu xsemestinya cantik.tapi mmg lege + cair bila tgk mereka ni...
hehhehe....

lau camtu aku takkan menjadi ayu la fir... sebab wajah aku tak ayu langsung... tingkahlaku, manghaiiiiii rejected... isk isk camne nak mencairkan orang bila tgk aku haa... wat kelip2 mata byk2 ke? ke merenyehhhhh 25jam... ke camne

gengel
Admin

Posts : 341
Join date : 2009-07-27
Age : 26
Location : Wangsa Maju -- Brickfield

http://hsbb92009.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by tokeikambeng on Fri Jul 31, 2009 12:05 pm

kalau petua jd gadis ayu ak x reti nk jawab..klo petua jd gadis solehah insyallah boleh la tlg sket2 Very Happy
avatar
tokeikambeng
Tukang Jaga Umah

Posts : 144
Join date : 2009-07-27

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by azri_chengkau on Fri Jul 31, 2009 12:08 pm

bg aku la...
ayu2 ni tak brapa penting r...
sbb bg aku, beauty lies in the eyes of the beholder...
dont u agree??
avatar
azri_chengkau
Tukang Jaga Umah

Posts : 175
Join date : 2009-07-27
Age : 29
Location : BTHO Cheras ~ Annexe 1 ~ Brickfields

http://chengkau.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by fir on Fri Jul 31, 2009 12:08 pm

chuya wrote:
fir wrote:gadis ayu mestila bernama ayu...
boleh???kihkihkih...

ke_ayu_an datang dari pelbagai aspek.ada y ayu dengan wajah dan ada y ayu nya dgn sikap & tingkahlaku.tapi mejoriti orang akan fokus pada ke_ayu_an wajah...
wanita ayu xsemestinya cantik.tapi mmg lege + cair bila tgk mereka ni...
hehhehe....

lau camtu aku takkan menjadi ayu la fir... sebab wajah aku tak ayu langsung... tingkahlaku, manghaiiiiii rejected... isk isk camne nak mencairkan orang bila tgk aku haa... wat kelip2 mata byk2 ke? ke merenyehhhhh 25jam... ke camne

dalam dunia ni semuanya bleh chuya.ko nak apa semuanya boleh.cuma ko nak ke xnak jer...
kalu mindset ko da set nak jadi ayu pasti ko akan lakukan perkara2 y ayu2.kan???so nnti secara automatik ko akan jd ayu.(cuba,try,test).tapi kalu mindset ko set nak jadi ayu tapi ko xlakukan perkara2 y ayu, mcm mana nak jadi...

fir
Ahli Separa Baru

Posts : 51
Join date : 2009-07-29

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by gengel on Fri Jul 31, 2009 12:14 pm

aiyoooo

baeklah.. aku rasa aku mmg takleh jadi ayu.. aku kasar.. aku selesa dengan kekasaran aku..

am.. solehah tu pun ok gak bagi petua... silakan am

gengel
Admin

Posts : 341
Join date : 2009-07-27
Age : 26
Location : Wangsa Maju -- Brickfield

http://hsbb92009.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by tokeikambeng on Fri Jul 31, 2009 12:19 pm

CIRI-CIRI WANITA SOLEHAH

1. Mencintai Allah dan Rasul

Melebihi cinta dan ketaatan kepada orang lain.Sabda Rasulullah s.a.w : “Tiga perkara sesiapa yang memilikinya akan mendapat kemanisan iman: menjadikan Allah dan Rasulnya lebih di cintai daripada kedua-duanya…” Riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Mencintai Allah dan Rasul dengan mentaati segala suruhan dan larangan syarak.

Sabda Rasulullah s.a.w melalui hadis qudsi: “hamba-ku yang mendekatkan diri kepada-ku dengan melakukan amalan fardu lebih aku cintai. Sentiasalah hamba-ku berterusan menghampiriku dengan melakukan amalan sunat sehingga aku mengasihinya. Apabila aku mengasihinya, jadilah aku pendengarnya yang dia mendengar dengannya, penglihatan yang dia melihat dengannya, tangan yang dia memukul dengannya dan kaki yang dia berjalan dengannya, kalau dia meminta kepadaku, pasti aku akan memberinya dan kalau dia memohon perlindunganku, pasti aku akan melindunginya” Riwayat al-Bukhari.

Termasuk mencintai Rasulullah mengikut dan mencintai baginda dalam setiap perkara Firman Allah s.w.t :”Katakanlah (wahai Muhammad): jika benar kalian mencintai Allah, maka ikutlah aku,nescaya Allah akan mengasihi kalian, Dan (ingatlah), Allah maha pengampun; lagi maha mengasihani”:- surah Ali Imran:31

2. Mentaati Ibu Bapa

Sentiasa mentaati ibu bapa dalam perkara makruf menasihati ke arah kebaikan. Jangan menderhaka kepada keduanya.

Firman Allah s.w.t “Dan hendaklah berbuat baik kepada ibu bapa”- surah al-Israk:23
Sebelum bersuami ketaatan kepada ibu bapa adalah yang lebih utama selepas Allah dan Rasul.

3. Mentaati Suami Dalam Perkara Makruf

Setelah berkahwin ketaatan kepada ibu bapa berpindah kepada suami. Mentaati dalam perkara yang baik dan harus. Apabila suami menyuruh kepada maksiat tiada lagi ketaatan.

Sabda Rasulullah s.a.w: “Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam perkara maksiat kepada Allah”.-

Rasululllah bersabda, “Jika diizinkan seorang manusia sujud kepada manusia,tentu aku akan suruh wanita-wanita sujud kepada suaminya”.-Riwayat al-Tirmizi hasan sahih.

Rumahtangga bahagia sebenarnya terletak pada isteri yang solehah. Ia taat kepada perintah Allah dan Rasul serta setia kepada suami yang soleh.

“Wanita yang solehah ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri (tidak berlaku curang serta memelihara rahsia dan harta suaminya ) di belakang suaminya, oleh kerana Allah telah memelihara mereka…” (Surah An-Nisa’:34)

4. Menguruskan rumahtangga

Seorang isteri Muslimah disuruh oleh Allah agar sentiasa berada dirumah dan tidak boleh pergi kemana-mana sesuka hati tanpa izin suami. Duduk dirumah bukan bererti hanya berdiam diri sahja tetapi mengerjakan tugas sebagai isteri.

Hikmah daripada perintah Allah tersebut iaitu, supaya para isteri dapat menjaga dan mendidik anak secara lebih sempurna ketika suami mencari rezeki. Masa lapang ia perlu di isi dengan menambah pengetahuan tentang ugama sebagai bekalan untuk menghadapi ujian hidup pada masa hadapan dan membimbing keluarga ke arah kebaikan.

Sabda Rasulullah s.a.w “Menuntut ilmu wajib ke atas setiap muslim”. Riwayat Ibn Majah Sahih oleh al-Albani dalam Sunan Ibn Majah.

Bijaksana menguruskan hal rumahtangga mendahulukan amalan yang wajib daripada yang sunat. Amalan sunat dan tanggungjawap kepada suami dan keluarga perlu didahulukan kewajipan sebagai isteri daripada amalan sunat yang lain.Sabda Rasulullah s.a.w: “Tidak halalbagi wanita berpuasa sedangkan suaminya ada di sisi tanpa keizinannya”.- Fath al-Bari, Kitab al-Nikah.

5. Berhias untuk suami

Menghias diri merupakan kegemaran wanita. Namun kadangkala wanita yang tidak faham akan kewajipannya,ia berhias diri ketika akan keluar rumah. Tetapi ketika di rumah ia dalam keadaan tidak bersih. Padahal di dalam Islam menganjurkan supaya isteri berhias hanya untuk suami.

Sebuah riwayat menceritakan : “Rasulullah s.a.w ditanya tentang sebaik-baik wanita. Baginda menjawab:Yang menyukakan kamu apabila memandangnya. Apabila disuruh, dia patuh, menjaga rahsiamu dengan baik dan menjaga harta kamu”.- Riwayat Ahmad dan selainnya dihasankan oleh al-Albani.

Tujuan isteri berhias ketika di rumah ialah supaya suami terhibur. Jika suami pulang dari tempat kerja dalam keadaan letih dengan melihat isteri dalam keadaan berseri-seri serta pakaian yang bersih, maka ia menjadi penawar kepada suami. Sehingga keletihan dalam mencari rezeki tadi menjadi hilang, dan bertambahlah kasih sayangnya terhadap isteri.

Sabda Rasulullah SAW: “Dari Jabir ra. Ia berkata: Kami pernah pergi bersama-sama Rasulullah di dalam satu peperangan. Ketika kami sampai ke Madinah, kami ingin masuk ke rumah masing-masing. Maka Rasulullah SAW pun bersabda: Bersabarlah, iaitu masuklah pada waktu malam iaitu selepas Isyak, supaya isteri dapat bersikat rambutnya yang kusut dan supaya ia dapat berhias kerana telah lama telah ditinggalkan suaminya.” (HR:Muttafaqun Alaihi)

Berhias bukan sahaja bagi menyambut kepulangan suami dari tempat kerja tetapi juga ketika suami ada di rumah. Wanita Islam hanya boleh berhias untuk dirinya sendiri dan untuk suaminya. Berhias mestilah dilakukan secara besederhana , kerana tujuan berhias agar ia kelihatan bersih dan senang dilihat oleh suami.

6. Berpakaian menurut ajaran Islam

Isteri yang menutup auratnya merupakan isteri yang solehah, Allah SWT berfirman, ertinya: “Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah sebagai perhiasan. Dan pakaian taqwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian daripada tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat.” (Surah Al-A’raar:26)

Wanita solehah perlu memastikan dirinya bersih , kemas dan cantik di rumah bersama suaminya. Apabila melangkah keluar rumah pakaian yang dipilih sentiasa memenuhi syarat syarak menutup aurat dengan sempurna. Dilarang memakai pakaian yang menampakkan susuk tubuh aurat wanita adalah seluruh tubuh kecuali muka dan kedua-dua tangan hingga ke pergelangan.

7. Menjaga batas pergaulan

Allah memerintahkan para wanita agar menundukkan pandangan ketika berhadapan dengan lelaki ajnabi. Jika terdapat sebarang urusan, dia menjaga batasan yang sepatutnya. Ia perlu bagi mengelakan fitnah.

8. Bersahabat dengan wanita solehah

Seseorang itu dinilai mengikut kawan-kawan yang rapat dengannya. Jika kawan-kawanya solehah, maka dia juga memiliki sifat yang sama.

Sabda Rasulullah s.a.w : “seseorang itu berada di atas agama kawannya. Oleh itu, perhatikanlah salah seorang kamu siapa kawannya”.-Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi dengan sanad yang Sahih.


Disedut je dr iluvislam, mls nk taip sniri..huhu Razz
avatar
tokeikambeng
Tukang Jaga Umah

Posts : 144
Join date : 2009-07-27

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by azri_chengkau on Fri Jul 31, 2009 12:34 pm

walaupun copy paste...tp penuh bermakna...hahah
amikla sbg pedoman ek chuya...
avatar
azri_chengkau
Tukang Jaga Umah

Posts : 175
Join date : 2009-07-27
Age : 29
Location : BTHO Cheras ~ Annexe 1 ~ Brickfields

http://chengkau.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by gengel on Fri Jul 31, 2009 12:35 pm

dari 8 tu macam satu pun aku takde.. huhuhu insap

gengel
Admin

Posts : 341
Join date : 2009-07-27
Age : 26
Location : Wangsa Maju -- Brickfield

http://hsbb92009.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by tokeikambeng on Fri Jul 31, 2009 12:41 pm

haish..xkn la 1 pon xde...taat Allah,taat ibubapa...v(^^)
avatar
tokeikambeng
Tukang Jaga Umah

Posts : 144
Join date : 2009-07-27

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by gengel on Fri Jul 31, 2009 12:47 pm

smayang slalu miss...

slalu melawan mama.. ampun maa....

isk isk isk

gengel
Admin

Posts : 341
Join date : 2009-07-27
Age : 26
Location : Wangsa Maju -- Brickfield

http://hsbb92009.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by KAYBEE'S on Fri Jul 31, 2009 12:48 pm

bawak2 la bertobat.....selagi mereka masih ada kat dunia ni,,,huhu..
avatar
KAYBEE'S
Ahli Separa Baru

Posts : 76
Join date : 2009-07-28
Age : 34
Location : Bangi-----Cyberjaya

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by gengel on Fri Jul 31, 2009 12:56 pm

ala kb, bukan aku melawan sampai dia nangis tu.. besa2 nye menjawab la.. dia kata sepatah, aku kata 18 patah.. huhu mama ampun.. cayang mama.. muah muah

gengel
Admin

Posts : 341
Join date : 2009-07-27
Age : 26
Location : Wangsa Maju -- Brickfield

http://hsbb92009.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by azrulxp on Fri Jul 31, 2009 12:58 pm

tapi bagi aku kan, gadis 'ayu' ni kan, mereka-mereka ni selalu nya dari pemerhatian aku kan, agak low-self esteem dan timid. maksudnya diorang selalu malu-malu untuk berinteraksi tak kisah la ngan kaum adam atau hawa, susah la nak buat borak.
avatar
azrulxp
Ahli Baru

Posts : 14
Join date : 2009-07-29

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by gengel on Fri Jul 31, 2009 12:59 pm

azrulxp wrote:tapi bagi aku kan, gadis 'ayu' ni kan, mereka-mereka ni selalu nya dari pemerhatian aku kan, agak low-self esteem dan timid. maksudnya diorang selalu malu-malu untuk berinteraksi tak kisah la ngan kaum adam atau hawa, susah la nak buat borak.

kira aku mmg takkan menjadi ayu la eh azrul.. muahahaha.. tape la.. aku menjadi chuya.. kan kan kan... biar ganas... janji hati mau baik...

gengel
Admin

Posts : 341
Join date : 2009-07-27
Age : 26
Location : Wangsa Maju -- Brickfield

http://hsbb92009.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by azrulxp on Fri Jul 31, 2009 1:03 pm

takpe chuya, mana tau nanti ko jadi GM yang garang kat TM ni, cepat sket maju hehehh
avatar
azrulxp
Ahli Baru

Posts : 14
Join date : 2009-07-29

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by azri_chengkau on Fri Jul 31, 2009 1:12 pm

tul tu chuya...klau org tu ayu mana pun, klau hati tarak baik...tak jalan nye...
avatar
azri_chengkau
Tukang Jaga Umah

Posts : 175
Join date : 2009-07-27
Age : 29
Location : BTHO Cheras ~ Annexe 1 ~ Brickfields

http://chengkau.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by hafidz on Fri Jul 31, 2009 4:18 pm

mandi bunga... Razz
avatar
hafidz
Ahli Matang

Posts : 714
Join date : 2009-07-31
Age : 33
Location : Melaka Bandaraya Warisan Dunia

http://daunhijau.42y.biz

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by gengel on Mon Aug 03, 2009 11:22 am

mandi bunga leh jadi ayu meh...
dah mandi sokmo dah aku.. tak ayu pung...

gengel
Admin

Posts : 341
Join date : 2009-07-27
Age : 26
Location : Wangsa Maju -- Brickfield

http://hsbb92009.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by maddy on Mon Aug 03, 2009 11:47 am

sbnarnye nape ko nk jadi ayu?
ade org soh ko jadi ayu ke?
ke ats kerelaan sndiri?
bagi aku, yg plg afdhalnye ialah..ko menjadi diri sendiri..
bak kate omputih be your true self..
tapi kalo nk berubah ke arah yg lebih baik..ape salahnye ye dak kalo nk jadi ayu ke..jadi sopan santun ke..lagi bagus..
hurm..aku pown bukanla ayu..kalo nak pura2 jadi ayu..ha..aku mmg pakar..
hahaha.. Razz Razz

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by hafidz on Mon Aug 03, 2009 12:14 pm

huahua
avatar
hafidz
Ahli Matang

Posts : 714
Join date : 2009-07-31
Age : 33
Location : Melaka Bandaraya Warisan Dunia

http://daunhijau.42y.biz

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by gengel on Mon Aug 03, 2009 1:07 pm

maddy wrote:sbnarnye nape ko nk jadi ayu?
ade org soh ko jadi ayu ke?
ke ats kerelaan sndiri?
bagi aku, yg plg afdhalnye ialah..ko menjadi diri sendiri..
bak kate omputih be your true self..
tapi kalo nk berubah ke arah yg lebih baik..ape salahnye ye dak kalo nk jadi ayu ke..jadi sopan santun ke..lagi bagus..
hurm..aku pown bukanla ayu..kalo nak pura2 jadi ayu..ha..aku mmg pakar..
hahaha.. Razz Razz

aku takmo jadi ayu.. aku nak jadi chuya.. tak sedap ar nama ayu.. tak kena ngan aku.. muahaha..
tapikan, orang asik2 suh aku jadi ayu.. ayat trajis "ko ni cuba la blajar jadi ayu..", "ko ni tak padan ngan pompuan.. jadilah ayu sket"...

ohhh apakah...

so ade kah aku perlu berhipokrasi utk menyenangkan hati orang??
susah dow nak jadi ayu.. ala2 control cun, jalan tersusun rapi (aiyoooo aku jalan macam nak reban umah), makan sopan santun (aku makan gile laju), ketawa tersipu2 (aku ketawa macam pontianak...), adusss... camne ni..

maddy, purak purak pun boleh laaaaaa

gengel
Admin

Posts : 341
Join date : 2009-07-27
Age : 26
Location : Wangsa Maju -- Brickfield

http://hsbb92009.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by maddy on Mon Aug 03, 2009 1:23 pm

chuya wrote:
maddy wrote:sbnarnye nape ko nk jadi ayu?
ade org soh ko jadi ayu ke?
ke ats kerelaan sndiri?
bagi aku, yg plg afdhalnye ialah..ko menjadi diri sendiri..
bak kate omputih be your true self..
tapi kalo nk berubah ke arah yg lebih baik..ape salahnye ye dak kalo nk jadi ayu ke..jadi sopan santun ke..lagi bagus..
hurm..aku pown bukanla ayu..kalo nak pura2 jadi ayu..ha..aku mmg pakar..
hahaha.. Razz Razz

aku takmo jadi ayu.. aku nak jadi chuya.. tak sedap ar nama ayu.. tak kena ngan aku.. muahaha..
tapikan, orang asik2 suh aku jadi ayu.. ayat trajis "ko ni cuba la blajar jadi ayu..", "ko ni tak padan ngan pompuan.. jadilah ayu sket"...

ohhh apakah...

so ade kah aku perlu berhipokrasi utk menyenangkan hati orang??
susah dow nak jadi ayu.. ala2 control cun, jalan tersusun rapi (aiyoooo aku jalan macam nak reban umah), makan sopan santun (aku makan gile laju), ketawa tersipu2 (aku ketawa macam pontianak...), adusss... camne ni..

maddy, purak purak pun boleh laaaaaa

wah..ayat tragedi oktober tu..hehe..sape la org yg ckp camtu kat ko chuya? dasat betul mulut beliau..
aku suka kawan ngan ko chuya sbb ko ceria..mulut pok pek pok pek.. Very Happy
pertama kali kite jumpe (cewahh..ayat..) aku rase ko nih boleh di buat kawan..friendly melampau..
hehe..
coz aku nih xde la peramah sgt cam ko..huhu..
kalo seseorang tu suka kat ko..maknanye dia da terima baik buruk ko..so ape nak kesah..
asalkan kite menjaga adab susila sebagai wanita melayu..(cewah..apsal ayat aku bunga2 nih..)
tiada insan yg sempurna..masing2 memerlukan org laen untuk melengkapkan kekurangan tersebut..
barula hidup rukun, aman dan harmoni..wah..

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by leenaz on Mon Aug 03, 2009 1:25 pm

tu la chuya..xyah jadi ayu laa..
nati control2 lak...org pun nyampah..
aku lg suka chuya yg sekarang nie...
happy go lucky..ibu yg penyayang...
yg ptg ko senget...semua org suka kat ko Cool Cool
avatar
leenaz
Ahli Matang

Posts : 269
Join date : 2009-07-28
Location : Bukit Mahkamah

Back to top Go down

Re: Petua ~ Bagaimana menjadi gadis ayu...

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum