Sekadar ingin berkongsi...

View previous topic View next topic Go down

Sekadar ingin berkongsi...

Post by nizarzaini on Thu Aug 06, 2009 11:45 pm

Kepada yang masih memiliki pekerjaan, sayangilah diri anda dan organisasi. Apabila dikatakan sayangi diri kita, maka perlunya kita memelihara diri dan jangan dirosakkan. Bagaimana ia boleh rosak. Ia boleh rosak dengan perlakuan dan tindakan kita yang tidak bermoral, tidak beretika dan tidak bertanggungjawab. Misalnya, amalan rasuah, salahguna kuasa, pecah manah, amalan in boleh mengakibatkan kita dibuang kerja. Apabila kita hilang pekerjaan maka kita akan hilang mata pencarian. Bila hilang mata pencarian, yang akan menerima kesan dan bencananya ialah diri kita dan insan tersayang yang bergantung harap kepada kita sejak sekian lama. Maka janganlah dirosakkan diri.

Sayangi organisasi, hanya akan terlaksana setelah kita sayangkan diri kerana ini akan mengakibatkan produktiviti organisasi akan terjamin. Organisasi akan cemerlang jika ahli di dalamnya sentiasa bersikap memelihara serta mendahulukan kepentingan organisasi melebihi kepentingan dirinya. Apabila organisasi kita pelihara sebaiknya maka ia akan terus menjadi tempat kita mengusahakan rezeki yang halal dalam tempoh yang panjang dan seterusnya akan terus berfungsi untuk generasi-generasi yang bakal menyertai organisasi yang kita pelihara ini.

Bersyukurlah kerana kita dikurniakan oleh Allah akal fikiran, oleh yang demikian sangatlah kita tidak bersyukur jika sekiranya kita tidak benar-benar memanfaatkan penggunaan akal dan fikiran tatkala membuat sesuatu keputusan. Dibimbangi dengan membuat keputusan tanpa berlandaskan akal dan fikiran ini akan menyebabkan peribadi serta keupayaan diri akan dipertikai. Konsep 'tekan butang "pause"/"berhenti" ini bermaksud; apabila berlaku sesuatu insiden, maka kita perlu tekan butang pause/berhenti untuk memberi ruang kepada akal dan minda kita berfikir sejenak sebelum membuat keputusan. Dengan ini, keputusan dibuat tanpa kita membuat kesimpulan mudah dan semberono dan mengakibatkan kita menyesal kemudian hari.

Sebagai contoh bagaimana kisah benar, seorang kanak-kanak yang pada suatu hari sedang makan mi di dapur sambil ditemani oleh ibunya. Tiba-tiba si anak tadi membalikkan mangkuk minya yang akhirnya menyebabkan mi tumpah bertaburan di atas lantai. Soalan: apakah yang bakal anda lakukan jika berada di tempat ibunya? Mungkin samada anda mungkin ada yang terfikir untuk menampar anak tadi atau setidak-tidaknya memarahi anak tadi yang kelihatan melakukannya secara sengaja. Mungkin begitu...

Tetapi si ibu dalam cerita tadi menekan butang pause, lalu mengambil tindakan bertanya kepada anaknya apa tujuan anaknya membalikkan mi tersebut. Lalu si anak menjawab yang dia sedang menolong ibunya. Si ibu kehairanan lalu bertanya "bagaimana pulak?". Lalu si anak mengambil mangkuk tersebut, mengutip sisa-sia mi tadi dimasukkan ke dalam mangkuk kemudian di bawa ke sinki. Lalu si ibu mula faham bahawa si anak ingin membantu cuma mungkin caranya tidak betul. Lalu si ibu berkata kepada anaknya, "Baguslah kalau nak tolong ibu, cuma kena janji dengan ibu lain kali kalau nak tolong ibu, bagi tau ibu dulu sebelum buat", "baik ibu!" jawab si anak.

Bayangkan kalau anak tadi dipukul atau dimarahi, yakinlah bahawa si anak akan beranggapan yang, "tak boleh tolong ibu ni, nanti kenal pukul!". Inilah kesannya jika kita mengambil tindakan tanpa menekan butang pause dan sabar sebelum membuat sesuatu.

Saya suka sekali berkongsi beberapa bait rangkap syukur untuk renungan semua:

Kita selalu merungut kerana ada orang yang selalu menyakiti hati kita, Bersyukurlah kepada Allah kerana mengurniakan orang yang menyakiti hati kita ini, kerana dialah orang yang menabahkan hati kita.

Kita selalu merungut tentang orang yang pernah menipu kita, Bersyukurlah kepada Allah kerana mengadakan orang yang menipu kita ini, kerana dialah orang yang meningkatkan pengetahuan kita.

Kita merungut kerana ada orang di pejabat kita yang seolah-olah tidak mempedulikan kita, Bersyukurlah kepada Allah kerana mengadakan orang yang tak mengendahkan kita ini, kerana dialah orang yang memupuk sifat berdikari kita.

Kita merungut kerana ada orang yang pernah menjatuhkan kita, Bersyukurlah kepada Allah kerana menciptakan orang yang menjatuhkan kita, kerana dialah orang yang memperhebat keupayaan kita.

Kita merungut kerana orang yang selalu menganiaya atau menyiksa hidup kita, Bersyukurlah kepada Allah kerana menjadikan orang yang menyiksakan kita,kerana dialah orang yang menguji ketertinggian tahap kesabaran kita.

Kita seringkali merungut melihatkan banyak pakaian kita yang telah sempit, Bersyukurlah jika banyak pakaian anda yang sempit, kerana selama ini anda cukup makan, tidak hidup dalam kedaifan.

Kita seringkali merungut kerana perlu mencuci tingkap, lantai, habuk didinding, Bersyukurlah kerana anda perlu mencuci tingkap, membersihkan lantai, dan membuang habuk yang melekap di dinding kerana itu menunjukkan anda mempunyai sebuah rumah.

Kita seringkali merungut kerana bayaran cukai pendapatan setiap tahun, Panjatkan kesyukuran kepada Allah kerana anda terpaksa membayar cukai pendapatan setiap tahun, kerana anda masih mempunyai pekerjaan.

Kita seringkali merungut kerana tempat letak kereta yang jauh, Rasa bersyukurlah kepada Tuhan tatkala anda terpaksa meletakkan kereta di tempat yang jauh, itu bererti anda mempunyai kereta dan mempunyai kudrat untuk berjalan.

Kita seringkali merungut dengan bunyi kenderaan di hadapan rumah kita ketika sedang berehat, Berterima kasihlah kepada Tuhan ketika anda diganggu oleh bunyi-bunyi kenderaan lalu lalang, kerana anda masih mempunyai pendengaran.

Kti seringkali merungut kerana terpaksa mengemas rumah selepas Majlis keramaian, Bersyukurlah juga kepada Tuhan kerana anda terpaksa mengemaskan rumah selepas majlis keramaian, kerana itu menunjukkan anda masih ada sahabat handai.

Kita merungut melihatkan banyaknya pakaian yang perlu digosok, Bersyukur kepada Illahi kerana terpaksa mencuci dan menggosok pakaian setiap hari, kerana anda masih ada lagi pakaian untuk dipakai.

Kita seringkali merungut kerana penat, Panjatkanlah kesyukuran kepada Allah Azza Wa Jalla kerana setiap kali berasa penat dan letih pada penghujung hari kerana ini bermakna anda masih berupaya untuk bekerja kuat demi keluarga tersayang.

Kita seringkali merungut apabila mimpi indah terbantut dengan deringan jam loceng, Bersyukurlah kepada Tuhan apabila mimpi indah anda terbantut kerana diganggu oleh bunyi jam loceng, kerana ia bererti anda masih bernyawa dan sempat lagi mengucapkan kesyukuran atas segala nikmat dan kurnia daripada Maha Pencipta.

Kita seringkali merungut dengan bebelan seorang anak perempuan yang membuat kerja-kerja dapur, Panjatkanlah kesyukuran kepada Illahi apabila anak gadis anda bersungut semasa membuat kerja - kerja dapur, kerana itu bermaksud kini dia berada di rumah, bukan berpeleseran tidak tentu hal di luar sana dengan kawan - kawan.

Kita seringkali merungut dengan bunyi dengkuran tidur Suami atau Isteri, Bersyukurlah kepada Allah jika tiap malam anda diganggu bunyi dengkuran suami, kerana itu bererti dia tidur di rumah, di sebelah anda, bukannya dengan orang lain.

Sekian sahaja untuk renungan semua, dan semoga hari-hari mendatang kita akan menjadi lebih baik lagi dari semalam dan hari ini disebabkan kita mula menjadi manusia yang bersyukur.... mudah-mudahan....

nizarzaini
Ahli Baru

Posts : 6
Join date : 2009-08-06

Back to top Go down

Re: Sekadar ingin berkongsi...

Post by gengel on Fri Aug 14, 2009 10:30 am

alhamdulillah.. syukur...

ermm kalo aku kan, mesti dah kena tibai anak aku tuh..
insaf ni... isk isk..

gengel
Admin

Posts : 341
Join date : 2009-07-27
Age : 26
Location : Wangsa Maju -- Brickfield

http://hsbb92009.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sekadar ingin berkongsi...

Post by keyell on Thu Aug 20, 2009 9:52 am

ish klo ank aku cm tu gaya perangai...aku pijak je..peduli haper aku..cerdik nye bdk nk tlg mak cara cm tuh!..isk2 sabar2, bawak bertenang comey...(ibu nye style)

keyell
Ahli Separa Baru

Posts : 53
Join date : 2009-08-18
Age : 32
Location : Kelana Jaya, Sunway Subang

http://hsbb92009.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Sekadar ingin berkongsi...

Post by u-are on Tue Sep 29, 2009 2:04 pm

mknanya,budk2 pn leh fkr ttg k'ja...tul x??he3... bounce

pndai ank die.....

u-are
Ahli Matang

Posts : 412
Join date : 2009-08-19
Age : 29
Location : bkt raja

Back to top Go down

Re: Sekadar ingin berkongsi...

Post by sexy boyz on Wed Nov 17, 2010 4:12 am

nizarzaini wrote:Kepada yang masih memiliki pekerjaan, sayangilah diri anda dan organisasi. Apabila dikatakan sayangi diri kita, maka perlunya kita memelihara diri dan jangan dirosakkan. Bagaimana ia boleh rosak. Ia boleh rosak dengan perlakuan dan tindakan kita yang tidak bermoral, tidak beretika dan tidak bertanggungjawab. Misalnya, amalan rasuah, salahguna kuasa, pecah manah, amalan in boleh mengakibatkan kita dibuang kerja. Apabila kita hilang pekerjaan maka kita akan hilang mata pencarian. Bila hilang mata pencarian, yang akan menerima kesan dan bencananya ialah diri kita dan insan tersayang yang bergantung harap kepada kita sejak sekian lama. Maka janganlah dirosakkan diri.

Sayangi organisasi, hanya akan terlaksana setelah kita sayangkan diri kerana ini akan mengakibatkan produktiviti organisasi akan terjamin. Organisasi akan cemerlang jika ahli di dalamnya sentiasa bersikap memelihara serta mendahulukan kepentingan organisasi melebihi kepentingan dirinya. Apabila organisasi kita pelihara sebaiknya maka ia akan terus menjadi tempat kita mengusahakan rezeki yang halal dalam tempoh yang panjang dan seterusnya akan terus berfungsi untuk generasi-generasi yang bakal menyertai organisasi yang kita pelihara ini.

Bersyukurlah kerana kita dikurniakan oleh Allah akal fikiran, oleh yang demikian sangatlah kita tidak bersyukur jika sekiranya kita tidak benar-benar memanfaatkan penggunaan akal dan fikiran tatkala membuat sesuatu keputusan. Dibimbangi dengan membuat keputusan tanpa berlandaskan akal dan fikiran ini akan menyebabkan peribadi serta keupayaan diri akan dipertikai. Konsep 'tekan butang "pause"/"berhenti" ini bermaksud; apabila berlaku sesuatu insiden, maka kita perlu tekan butang pause/berhenti untuk memberi ruang kepada akal dan minda kita berfikir sejenak sebelum membuat keputusan. Dengan ini, keputusan dibuat tanpa kita membuat kesimpulan mudah dan semberono dan mengakibatkan kita menyesal kemudian hari.

Sebagai contoh bagaimana kisah benar, seorang kanak-kanak yang pada suatu hari sedang makan mi di dapur sambil ditemani oleh ibunya. Tiba-tiba si anak tadi membalikkan mangkuk minya yang akhirnya menyebabkan mi tumpah bertaburan di atas lantai. Soalan: apakah yang bakal anda lakukan jika berada di tempat ibunya? Mungkin samada anda mungkin ada yang terfikir untuk menampar anak tadi atau setidak-tidaknya memarahi anak tadi yang kelihatan melakukannya secara sengaja. Mungkin begitu...

Tetapi si ibu dalam cerita tadi menekan butang pause, lalu mengambil tindakan bertanya kepada anaknya apa tujuan anaknya membalikkan mi tersebut. Lalu si anak menjawab yang dia sedang menolong ibunya. Si ibu kehairanan lalu bertanya "bagaimana pulak?". Lalu si anak mengambil mangkuk tersebut, mengutip sisa-sia mi tadi dimasukkan ke dalam mangkuk kemudian di bawa ke sinki. Lalu si ibu mula faham bahawa si anak ingin membantu cuma mungkin caranya tidak betul. Lalu si ibu berkata kepada anaknya, "Baguslah kalau nak tolong ibu, cuma kena janji dengan ibu lain kali kalau nak tolong ibu, bagi tau ibu dulu sebelum buat", "baik ibu!" jawab si anak.

Bayangkan kalau anak tadi dipukul atau dimarahi, yakinlah bahawa si anak akan beranggapan yang, "tak boleh tolong ibu ni, nanti kenal pukul!". Inilah kesannya jika kita mengambil tindakan tanpa menekan butang pause dan sabar sebelum membuat sesuatu.

Saya suka sekali berkongsi beberapa bait rangkap syukur untuk renungan semua:

Kita selalu merungut kerana ada orang yang selalu menyakiti hati kita, Bersyukurlah kepada Allah kerana mengurniakan orang yang menyakiti hati kita ini, kerana dialah orang yang menabahkan hati kita.

Kita selalu merungut tentang orang yang pernah menipu kita, Bersyukurlah kepada Allah kerana mengadakan orang yang menipu kita ini, kerana dialah orang yang meningkatkan pengetahuan kita.

Kita merungut kerana ada orang di pejabat kita yang seolah-olah tidak mempedulikan kita, Bersyukurlah kepada Allah kerana mengadakan orang yang tak mengendahkan kita ini, kerana dialah orang yang memupuk sifat berdikari kita.

Kita merungut kerana ada orang yang pernah menjatuhkan kita, Bersyukurlah kepada Allah kerana menciptakan orang yang menjatuhkan kita, kerana dialah orang yang memperhebat keupayaan kita.

Kita merungut kerana orang yang selalu menganiaya atau menyiksa hidup kita, Bersyukurlah kepada Allah kerana menjadikan orang yang menyiksakan kita,kerana dialah orang yang menguji ketertinggian tahap kesabaran kita.

Kita seringkali merungut melihatkan banyak pakaian kita yang telah sempit, Bersyukurlah jika banyak pakaian anda yang sempit, kerana selama ini anda cukup makan, tidak hidup dalam kedaifan.

Kita seringkali merungut kerana perlu mencuci tingkap, lantai, habuk didinding, Bersyukurlah kerana anda perlu mencuci tingkap, membersihkan lantai, dan membuang habuk yang melekap di dinding kerana itu menunjukkan anda mempunyai sebuah rumah.

Kita seringkali merungut kerana bayaran cukai pendapatan setiap tahun, Panjatkan kesyukuran kepada Allah kerana anda terpaksa membayar cukai pendapatan setiap tahun, kerana anda masih mempunyai pekerjaan.

Kita seringkali merungut kerana tempat letak kereta yang jauh, Rasa bersyukurlah kepada Tuhan tatkala anda terpaksa meletakkan kereta di tempat yang jauh, itu bererti anda mempunyai kereta dan mempunyai kudrat untuk berjalan.

Kita seringkali merungut dengan bunyi kenderaan di hadapan rumah kita ketika sedang berehat, Berterima kasihlah kepada Tuhan ketika anda diganggu oleh bunyi-bunyi kenderaan lalu lalang, kerana anda masih mempunyai pendengaran.

Kti seringkali merungut kerana terpaksa mengemas rumah selepas Majlis keramaian, Bersyukurlah juga kepada Tuhan kerana anda terpaksa mengemaskan rumah selepas majlis keramaian, kerana itu menunjukkan anda masih ada sahabat handai.

Kita merungut melihatkan banyaknya pakaian yang perlu digosok, Bersyukur kepada Illahi kerana terpaksa mencuci dan menggosok pakaian setiap hari, kerana anda masih ada lagi pakaian untuk dipakai.

Kita seringkali merungut kerana penat, Panjatkanlah kesyukuran kepada Allah Azza Wa Jalla kerana setiap kali berasa penat dan letih pada penghujung hari kerana ini bermakna anda masih berupaya untuk bekerja kuat demi keluarga tersayang.

Kita seringkali merungut apabila mimpi indah terbantut dengan deringan jam loceng, Bersyukurlah kepada Tuhan apabila mimpi indah anda terbantut kerana diganggu oleh bunyi jam loceng, kerana ia bererti anda masih bernyawa dan sempat lagi mengucapkan kesyukuran atas segala nikmat dan kurnia daripada Maha Pencipta.

Kita seringkali merungut dengan bebelan seorang anak perempuan yang membuat kerja-kerja dapur, Panjatkanlah kesyukuran kepada Illahi apabila anak gadis anda bersungut semasa membuat kerja - kerja dapur, kerana itu bermaksud kini dia berada di rumah, bukan berpeleseran tidak tentu hal di luar sana dengan kawan - kawan.

Kita seringkali merungut dengan bunyi dengkuran tidur Suami atau Isteri, Bersyukurlah kepada Allah jika tiap malam anda diganggu bunyi dengkuran suami, kerana itu bererti dia tidur di rumah, di sebelah anda, bukannya dengan orang lain.

Sekian sahaja untuk renungan semua, dan semoga hari-hari mendatang kita akan menjadi lebih baik lagi dari semalam dan hari ini disebabkan kita mula menjadi manusia yang bersyukur.... mudah-mudahan....

hav 2 admit..nie falsafah yg b'guna..
BUT..
kalu dah kene naye.. Question

sexy boyz

Posts : 1
Join date : 2010-11-17

Back to top Go down

Re: Sekadar ingin berkongsi...

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum