WANITA BUJANG!! Mesti Baca

View previous topic View next topic Go down

WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by tokeikambeng on Tue Aug 11, 2009 9:48 am

Kesuburan wanita turun kerana lambat kahwin


KUALA LUMPUR 10 Ogos - Kadar kesuburan di negara ini turun daripada nisbah 2.8 anak bagi seorang wanita pada tahun 2000 kepada 2.2 anak pada tahun 2008.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, penurunan itu disebabkan kelewatan perkahwinan dan ada pasangan yang terikat dalam pasaran pekerjaan.

Bagaimanapun, katanya, jumlah penduduk Malaysia kini meningkat daripada 23.3 juta pada tahun 2000 kepada hampir 28 juta pada 2008.

''Malaysia kini menuju ke arah penuaan penduduk kerana warga emas yang berumur 60 tahun ke atas meningkat kepada 6.8 peratus daripada jumlah penduduk berbanding dengan 6.2 peratus pada tahun 2000.

''Negara juga di pertengahan fasa kedua memperlihat penurunan kesuburan dan kematian. Kesannya, nisbah penduduk dalam umur produktif dan bekerja iaitu 15 hingga 64 tahun, meningkat kepada 59.6 peratus daripada jumlah penduduk pada tahun 1991 kepada 63.5 peratus pada tahun 2008,'' katanya.

Beliau berucap demikian pada ketika merasmikan Persidangan Kependudukan dan Pembangunan 2009 anjuran Lembaga Penduduk Dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) di sini hari ini.

Turut hadir timbalannya, Datin Paduka Chew Mei Fun dan Ketua Pengarah LPPKN, Datuk Aminah Abdul Rahman.

Tambah Shahrizat, golongan warga emas dianggar akan bertambah kepada 2.2 juta pada tahun 2020 iaitu peningkatan kira-kira 83,000 warga emas setahun.

''Setiap warga emas yang bersara pada umur 55 atau 58 tahun hari ini, masih mampu untuk menyumbang secara produktif kepada negara.

''Kajian menunjukkan negara boleh tingkatkan jumlah penduduk berumur antara 20 hingga 30 tahun iaitu golongan muda yang memasuki pasaran pekerjaan. Ini bagi mencapai matlamat menjadi negara berpendapatan tinggi pada tahun 2020,'' katanya.

Dalam pada itu, Aminah berkata, persidangan dua hari itu membantu mengenal pasti dan membincang isu dan cabaran bagi memantapkan pelaksanaan program dan aktiviti kependudukan negara di masa hadapan.

''Persidangan tiga sidang pleno dan tiga meja bulat serentak itu juga akan membincangkan kejayaan negara dalam pelaksanaan Program Tindakan Kependudukan dan Pembangunan yang dicapai di Kaherah pada 1994.

''Pakar-pakar kependudukan dari dalam dan luar negara, perancang jabatan atau agensi kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan badan-badan antarabangsa akan membentang kertas kerja di persidangan tersebut,'' katanya.

Menurutnya, syor-syor persidangan akan dijadikan sebagai input Kajian Pelan Strategik Kependudukan yang sedang dijalankan LPPKN.

''Seramai 250 peserta terdiri daripada penggubal dasar, pegawai kerajaan, ahli akademik, sektor swasta, NGO dan penuntut institusi pengajian tinggi dan pelajar sekolah turut menghadirinya,'' jelasnya.
avatar
tokeikambeng
Tukang Jaga Umah

Posts : 144
Join date : 2009-07-27

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by leenaz on Tue Aug 11, 2009 10:21 am

hamboih tokei..aku baru baca kat utusan online..
laju ko post ae...
Very Happy
avatar
leenaz
Ahli Matang

Posts : 269
Join date : 2009-07-28
Location : Bukit Mahkamah

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by tokeikambeng on Tue Aug 11, 2009 10:56 am

huhuhu...seruan utk wanita2 bujang

Sabda Nabi Muhammad s.a.w (lebih kurang) "kemulian wanita terletak dalam tiga perkara:

1.Cepat kahwin

2.Murah maskahwin

3.Cepat beranak."

Dalam Hadith riwayat Saidina Ali Karamallahuwajjah, 3 perkara kena cepat2,:

1. tanam mayat

2.Solat bila masuk waktu.

3. kahwinkan anak perempuan bila ada org berhajat padanya.


What a Face What a Face
avatar
tokeikambeng
Tukang Jaga Umah

Posts : 144
Join date : 2009-07-27

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by pay_sa on Tue Aug 11, 2009 11:54 am

SOKONG!!!!! tokei tu die ngah mencari...sbb tu die post cite pasal nie...hahahah

pay_sa
Ahli Matang

Posts : 430
Join date : 2009-07-27
Age : 31
Location : Seri Manjung, Perak

http://mfaisalamir.blogspot.com

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by tokeikambeng on Tue Aug 11, 2009 12:00 pm

hahaha...belom2, laki xpa..makin tua makin hot stuff... Laughing Laughing Laughing
avatar
tokeikambeng
Tukang Jaga Umah

Posts : 144
Join date : 2009-07-27

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by pay_sa on Tue Aug 11, 2009 12:03 pm

maddy kn ada.....

pay_sa
Ahli Matang

Posts : 430
Join date : 2009-07-27
Age : 31
Location : Seri Manjung, Perak

http://mfaisalamir.blogspot.com

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by azri_chengkau on Tue Aug 11, 2009 5:36 pm

adoyai...payah r camni...
avatar
azri_chengkau
Tukang Jaga Umah

Posts : 175
Join date : 2009-07-27
Age : 28
Location : BTHO Cheras ~ Annexe 1 ~ Brickfields

http://chengkau.blogspot.com

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by pay_sa on Tue Aug 11, 2009 6:17 pm

azri...ko lela kn ada....

pay_sa
Ahli Matang

Posts : 430
Join date : 2009-07-27
Age : 31
Location : Seri Manjung, Perak

http://mfaisalamir.blogspot.com

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by azri_chengkau on Tue Aug 11, 2009 6:20 pm

err...yg tu lg bertambah lak ke-payah-an nye... Neutral
avatar
azri_chengkau
Tukang Jaga Umah

Posts : 175
Join date : 2009-07-27
Age : 28
Location : BTHO Cheras ~ Annexe 1 ~ Brickfields

http://chengkau.blogspot.com

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by pay_sa on Tue Aug 11, 2009 6:31 pm

apa pyh nye...tempat keje kn dah sama...ko ayat la slow2...hehehe

pay_sa
Ahli Matang

Posts : 430
Join date : 2009-07-27
Age : 31
Location : Seri Manjung, Perak

http://mfaisalamir.blogspot.com

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by maddy on Wed Aug 12, 2009 10:06 am

pay_sa wrote:maddy kn ada.....

aik..aku pown kena?? (hehe..mestila aku kn pompuan Razz Razz )..
am, ko nih nmpk cam da lebih dari bersedia je nk kawen?hehe..bgs..bgs..
aku doakan jodoh ko (dan org laen juge) cpt sampei..aaammmiiinnnnnn...

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by tokeikambeng on Wed Aug 12, 2009 10:32 am

maddy wrote:
pay_sa wrote:maddy kn ada.....

aik..aku pown kena?? (hehe..mestila aku kn pompuan Razz Razz )..
am, ko nih nmpk cam da lebih dari bersedia je nk kawen?hehe..bgs..bgs..
aku doakan jodoh ko (dan org laen juge) cpt sampei..aaammmiiinnnnnn...

belom lg..bnyk lg kelemahan diri yg nk kena perbaiki, kawin tu satu ibadah, mcm juga solat, sebelom solat bnyk bnda kena disediakan dulu, wudhu', pakaian yg bersih, tempat yg bersih, arah kiblat,mcm2...hmm...
avatar
tokeikambeng
Tukang Jaga Umah

Posts : 144
Join date : 2009-07-27

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by maddy on Wed Aug 12, 2009 10:50 am

tokeikambeng wrote:
maddy wrote:
pay_sa wrote:maddy kn ada.....

aik..aku pown kena?? (hehe..mestila aku kn pompuan Razz Razz )..
am, ko nih nmpk cam da lebih dari bersedia je nk kawen?hehe..bgs..bgs..
aku doakan jodoh ko (dan org laen juge) cpt sampei..aaammmiiinnnnnn...

belom lg..bnyk lg kelemahan diri yg nk kena perbaiki, kawin tu satu ibadah, mcm juga solat, sebelom solat bnyk bnda kena disediakan dulu, wudhu', pakaian yg bersih, tempat yg bersih, arah kiblat,mcm2...hmm...

hurm..betul tu..
kawen nih bukan kerja mudah..bnyk preparation nk kena buat especially rohani kita (dalaman tu yg penting)...
org melayu selalu pndg rendah @ suka mengata kalo org pompuan x pandai masak..
tapi berapa org yg akan buat camtu kalo org lelaki x pandai jadi imam solat..mesti ade je alasan.."xpe, slow-slow, lama2 boleh la jadi imam tu" (kesah benar nih..x tipu..)
geram tul aku kt org yg ade mentaliti camni..aku cepuk kang..hehe..
ye la..tapi x semua org camtu kan..

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by intan nurul ashikin on Fri Aug 21, 2009 2:30 pm

thanks 4 ur information
avatar
intan nurul ashikin
Ahli Separa Baru

Posts : 173
Join date : 2009-08-18
Age : 32
Location : Ipoh

http://www.myspace.com/sizuka85

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by junepian85 on Fri Aug 21, 2009 2:37 pm

huhuhuhuhhuuuu....
tahun depan aku kene kawin gak..thun depan umur dah 25....


makin tua aku...hehehe...
avatar
junepian85
Ahli Matang

Posts : 563
Join date : 2009-08-17
Location : Putrajaya-KL

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by intan nurul ashikin on Fri Aug 21, 2009 3:24 pm

hahahahha
sedaq pun ko june
kekekekek
avatar
intan nurul ashikin
Ahli Separa Baru

Posts : 173
Join date : 2009-08-18
Age : 32
Location : Ipoh

http://www.myspace.com/sizuka85

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by u-are on Tue Sep 29, 2009 4:42 pm

wahhh...topik psal khwin je ekk....aku xpe...muda g...he3... Wink

g pn aku nk cpai impian aku dulu...bru pkr bab2 khwin ni...lalala.... cheers
avatar
u-are
Ahli Matang

Posts : 412
Join date : 2009-08-19
Age : 30
Location : bkt raja

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by 4G93T on Tue Sep 29, 2009 4:56 pm

Jgn xpired sdh.....

Kakakaka.....
Laughing
avatar
4G93T
Ahli Matang

Posts : 291
Join date : 2009-09-02
Age : 32
Location : KL Menjerit,Malaysia

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by u-are on Tue Sep 29, 2009 5:05 pm

wehhh....ingt pmpn ni brng ke?

nk xpired2??? Suspect
avatar
u-are
Ahli Matang

Posts : 412
Join date : 2009-08-19
Age : 30
Location : bkt raja

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by 4G93T on Tue Sep 29, 2009 5:10 pm

Jgn la mrh....

Nak igtkan je...

Ko cm anti laki je nape,da sjrh slm ke?
Question
avatar
4G93T
Ahli Matang

Posts : 291
Join date : 2009-09-02
Age : 32
Location : KL Menjerit,Malaysia

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by u-are on Tue Sep 29, 2009 5:16 pm

sjrah silam mmg byk....

mn de aku anti...cma xnk komitmen je...heh3... Rolling Eyes
avatar
u-are
Ahli Matang

Posts : 412
Join date : 2009-08-19
Age : 30
Location : bkt raja

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by 4G93T on Tue Sep 29, 2009 5:33 pm

Byk sgt alasan ko nie...

Bsn...
avatar
4G93T
Ahli Matang

Posts : 291
Join date : 2009-09-02
Age : 32
Location : KL Menjerit,Malaysia

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by u-are on Tue Sep 29, 2009 5:45 pm

hak333....yg ko nk bosn 2 npe???

aku nk sngle,biar je laa...ishk3...

g pn,xde yg b'kenan d ati aku g...ngeh3.. Embarassed
avatar
u-are
Ahli Matang

Posts : 412
Join date : 2009-08-19
Age : 30
Location : bkt raja

Back to top Go down

Re: WANITA BUJANG!! Mesti Baca

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum