Bangun Malam?? Adoyaiiiii payahnyeee

View previous topic View next topic Go down

Bangun Malam?? Adoyaiiiii payahnyeee

Post by tokeikambeng on Tue Aug 11, 2009 6:25 pm

Qiamullail - Penjana Jati Diri Mukmin

Mukaddimah

Fizikal, intelek, emosi dan rohani merupakan aspek utama dalam diri setiap insan. Fizikal dibina dengan mengamalkan gaya hidup sihat. Akal pula dibina dengan menuntut ilmu. Manakala emosi pula dibina dengan mendidik dan membentuk hati supaya tergolong dalam kriteria mahmudah dan dijauhkan daripada sifat mazmudah. Rohani pula dapat dibina dengan memperbanyakkan Ibadan ruhiyyah ikhlas semata-mata kerana Allah.

Oleh itu Qiamullail merupakan salah satu cara membina rohani yang mantap dan seterusnya menjadi penjana jati diri setiap mukmin. Usaha ini tentunya memerlukan azam, kekuatan, ketabahan dan pengorbanan kerana nafsu, iblis dan tenteranya sentiasa berusaha memenuhi ruang dan peluang yang ada.

Pengertian

Qiamullail ialah bangun pada waktu malam (menghidupkan malam) dengan beribadat kepada Allah seperti bersolat, membaca al-Quran dan berzikir semata-mata mengharap keredhaan Allah.

Sejarah Qiamullail

Pada awalnya qiamullail wajib bagi Rasulullah dan para sahabat. (Lihat surah al-Muzammil 1-10). Namun setelah setahun disyariatkan amalan itu menjadi sunat muakkad bagi setiap Amat Islam. Namur ia tetap wajib ke atas Nabi Muhammad S.A.W. (lihat surah al-Muzammil 20)

Hikmah Qiamullail

-Meningkatkan keimanan individu

-Meninggikan darjat di sisi Allah

-Dapat beribadah dengan lebih khusyuk

-Mendidik jiwa bersyukur dengan nikmat kesihatan dan nikmat waktu malam yang tenang

-Melatih diri menjadi insan bertakwa

-Melatih diri memperbanyakkan amalan sunat

-Mendidik jiwa melawan nafsu dan syaitan

-Menyedari bahawa manusia dicipta untuk beribadah

-Melatih diri mengharap keredhaan Allah

-Memberi ketenangan jiwa (emosi)

-Memberi kesihatan(fizikal)

-Menajamkan akal fikiran

-Meneguhkan kekuatan rohani

-Menambahkan rasa kekerdilan di sisi Allah dan bertawakkal kepada-Nya

-Melatih diri bersikap khauf(takut) dan roja’(berharap)kepada Allah

-Dan lain-lain lagi hikmah ganjaran Allah untuk hamba-Nya yang ikhlas dan istiqamah

Kelebihan Qiamullail

-Dimakbulkan doanya dan masin perkataan

-Tenang hati dan fikirannya

-Dimurahkan rezeki

-Dihormati masyarakat

-Dilindungi Allah daripada khianat manusia

-Jika dia pemimpin, dia akan disegani

-Dan banyak lagi (Perlu difahami bahawa segala kelebihan adalah nikmat Allah bergantung kepada rahmat Allah. Allah berhak mengurniakan apa sahaja yang dikehendakiNya).

Waktu-Waktu Qiamullail

Waktu untuk solat malam ialah selepas Isya’ sehingga sebelum masuk Subuh. Bagi solat Tahajjud, kita digalakkan untuk tidur dahulu walaupun seketika.

Waktu yang paling utama ialah sepertiga malam terakhir.



”Puasa yang lebih disukai oleh Allah ialah puasa Nabi Daud dan solat yang disukai oleh Allah ialah solat Nabi Daud. Baginda tidur pertengahan malam, bangun sepertiganya (solat) lalu tidur seperenamnya. Baginda berpuasa sehari dan berbuka sehari.”

H.R. Jamaah selain At-Tirmizi

Panduan Bangun Awal

-Makan malam awal (sebelum Maghrib) dan tidak makan makanan yang berta selepas waktu Isya’.

-Tidak bekerja terlalu penat pada waktu siang

-Elakkan diri daripada melakukan maksiat

-Berniat ikhlas mengharap keredhaan Allah

-Membaca tiga ayat terakhir surah al-Kahfi dan niatkan dalam hati agar dapat bangun pada waktu yang diniatkan

-Mematuhi adab-adab tidur

Adab-adab Qiamullail

-Berniat sebelum tidur untuk Qiamullail

”Barangsiapa yang tidur sedang dia berniat akan bangun untuk bersolat di malam hari, tetapi dia terus tertidur hingga pagi, ditulis baginya apa yang telah diniatkannya dan tidurnya itu merupakan rahmat Allah kepadanya.”
H.R. an-Nasai dan Ibn-Majah

Sanad Dahih dairpada Abu Darda’ R.A.

-Tidur mengikut adab-adab yang digariskan

-Berdoa, bersuci, bersugi, berwudu’ dan memakai pakaian bersih setelah bangun daripada tidur.

-Keluar dan memandang ke langit lalu berdoa(rujuk buku panduan Qiamullail) dan membaca sepuluh ayat terakhir surah Ali-Imran.

-Memulakan solat malam dengan solat dua rakaat yang ringan, selepas itu solatlah seberapa banyak yang disukai.

-Membangunkan dan mengajak ahli keluarga dan rakan-rakan turut serta berqiamullail.

”Apabila seseorang membangunkan isterinya di malam hari lalu kedua-duanya bersolat/bersolat dua rakaat bersama-sama, ditulislah baginya dalam golongan orang-orang yang mengingati Allah.”

H.R. Abu Daud

Sanad Sahih drpd Abu Hurairah R.A.

-Menghentikan solat dan tidur apabila mengantuk dan teruskan apabila hilang perasaan mengantuk.

-Beribadah sekadar yang mampu lalu dikekalkan (istiqamah) dan jangan ditinggal kecuali darurat.

-Muhasabah diri berkenaan amalan dan perjalanan hidup kita sepanjang hari.

Amalan-amalan sunat ketika Qiamullail

-Solat sunat Tahajjud

”dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam dan kerjakanlah solat tahajjud sebagai solat tambahan bagimu. Semoga tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari qiamat di tempat yang terpuji.”

Al-Isra’ 79

”Sebaik-baik solat selain daripada solat fardhu ialah solat malam”

H.R. Muslim

-Solat sunat tasbih, taubat, istikharah, hajat, mengqada’ solat fardhu, solat mutlak dan solat sunat yang lain.

-Solat witir

-Berzikir, bertasbih dan bertahmid

-Membaca al-Quran

-Dan amalan-amalan lain seperti muhasabah dan memikirkan keagungan dan kekuasaan Allah.

Penutup

Qiamullail merupakan sunnah Nabi, amalan para shiddiqin, orang-orang soleh dan golongan yang mengakui kehinaannya di sisi Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang dan sebaik-baik ganjaran, nikmat dan rezeki hanyalah Allah S.W.T.

Adakah kita tidak menyedari keutamaan mencontohi sunnah Rasulullah S.A.W? Adakah kita lupa kadar peratusan dosa dan maksiat yang tidak terhingga banyaknya dalam buku catatan di kiri dan kanan kita? Adakah amalan kita sudah mengatasi amalan para ’abid yang bermujahadah dengan ibadah malam mereka? Adakah kita lupa bahawa hanya amalan dan taqwa yang menjadi bekalan pada masa yang telah dijanjikan itu?... ... .

Marilah kita bersama-sama berusaha mempertingkatkan keilmuan, keimanan, ketaqwaan dan amalan kita agar kita sentiasa di bawah perlindungan dan inayah Allah S.W.T. dan seterusnya menghayati dan merealisasikan wawasan khoiru ummah dan menjadi khalifah yang menepati segala amanah yang dipikul..Masa depan agama bangsa dan negara di tangan kita... ... ..dan generasi yang akan datang merupakan amanah kepada kita...

Dan mampukah kita menjawab di hadapan Allah tentang keburukan, kemungkaran, kemaksiatan dan kelemahan yang diwariskan kepada generasi akan datang, yang mana kita turut mendapat bahagian dalam saham yang besar nilainya ini? Fikirkan dengan mata hati yang sentiasa dilimpahi nur Ilahi..

tokeikambeng
Tukang Jaga Umah

Posts : 144
Join date : 2009-07-27

Back to top Go down

Re: Bangun Malam?? Adoyaiiiii payahnyeee

Post by maddy on Wed Aug 12, 2009 10:11 am

betul..betul..betul..
dulu mase aku kecik2 (da besar pown ade gak), time ade camping or kursus,aku selalu ngelat qiamulail..hehe
tapi qiamulail tengok bola boleh plak aku nh..hehe..
insaf..insaf..
neway, nice info bro! Very Happy

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: Bangun Malam?? Adoyaiiiii payahnyeee

Post by tokeikambeng on Mon Aug 24, 2009 2:08 pm

Mari membaca kembali post ni....sbb bln pose ni kita akan bgun sahur ape slhnye kita luang 10 minit utk solat dulu sblom sahur kan.. Smile

tokeikambeng
Tukang Jaga Umah

Posts : 144
Join date : 2009-07-27

Back to top Go down

Re: Bangun Malam?? Adoyaiiiii payahnyeee

Post by Arman on Mon Aug 24, 2009 2:14 pm

ko dh solat witir lepas terawih, solat apenye lg?

Arman
Ahli Separa Baru

Posts : 110
Join date : 2009-07-28
Location : Bukit Mahkamah

Back to top Go down

Re: Bangun Malam?? Adoyaiiiii payahnyeee

Post by tokeikambeng on Mon Aug 24, 2009 2:16 pm

bukak balik dgn tahajud then witir lagi utk tutup..x salahnye pon,, xpon ko xyah wt witir lps trawikh niat nk wt qiam, klo xjd wat sbb tlajak tdo ke pon ko da dpt pahala qiam dah..

tokeikambeng
Tukang Jaga Umah

Posts : 144
Join date : 2009-07-27

Back to top Go down

Re: Bangun Malam?? Adoyaiiiii payahnyeee

Post by Arman on Mon Aug 24, 2009 2:25 pm

Rajin tul nk bgn, rasa2 org kejut bgn sahur pun liat giler nak bangun... Laughing

Arman
Ahli Separa Baru

Posts : 110
Join date : 2009-07-28
Location : Bukit Mahkamah

Back to top Go down

Re: Bangun Malam?? Adoyaiiiii payahnyeee

Post by maddy on Mon Aug 24, 2009 2:34 pm

time kecik2 dolu...kalo kiteorg liat nk bgn sahur..
sekali bapak aku jerkah je, trus berlari pecut ke meja makan..
garang woo bapak aku..ngee~~

maddy
Tukang Jaga Umah

Posts : 545
Join date : 2009-07-28
Location : BKM

Back to top Go down

Re: Bangun Malam?? Adoyaiiiii payahnyeee

Post by hafidz on Tue Aug 25, 2009 9:37 am

ngee~~ confused

hafidz
Ahli Matang

Posts : 714
Join date : 2009-07-31
Age : 33
Location : Melaka Bandaraya Warisan Dunia

http://daunhijau.42y.biz

Back to top Go down

Re: Bangun Malam?? Adoyaiiiii payahnyeee

Post by gengel on Tue Aug 25, 2009 11:47 am

haha alhamdulillah anak2 aku tak liat sangat bangun sahur.. both of them fulfill their posa yesterday.. alhamdulillah...

part bgn solat ni aku tak nafi aku senirik liat gile.. tapi kalo boipren call leh plak bgn angkat phone tu kan.. adoyai laaa

gengel
Admin

Posts : 341
Join date : 2009-07-27
Age : 26
Location : Wangsa Maju -- Brickfield

http://hsbb92009.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bangun Malam?? Adoyaiiiii payahnyeee

Post by u-are on Fri Sep 04, 2009 12:46 pm

btul3...mmg liat nk bt solt sunat mlm nih..hu3...

kalo yg bleh bt 2,mmg tabik springgg abis rr... cheers

u-are
Ahli Matang

Posts : 412
Join date : 2009-08-19
Age : 29
Location : bkt raja

Back to top Go down

Re: Bangun Malam?? Adoyaiiiii payahnyeee

Post by 4G93T on Fri Sep 04, 2009 12:58 pm

Pokok pngklnye ati...

Buat dpt phla,xbuat rugi sndri...

Tp buat dgn ikhlas n xmghbhkan pd umum...bg mgelakkan dr rs riak pabila beribadah..

Slamat Beribadah DiBulan Ramadhan...
Sleep

4G93T
Ahli Matang

Posts : 291
Join date : 2009-09-02
Age : 31
Location : KL Menjerit,Malaysia

Back to top Go down

Re: Bangun Malam?? Adoyaiiiii payahnyeee

Post by u-are on Fri Sep 04, 2009 1:28 pm

btul3..... Smile

u-are
Ahli Matang

Posts : 412
Join date : 2009-08-19
Age : 29
Location : bkt raja

Back to top Go down

Re: Bangun Malam?? Adoyaiiiii payahnyeee

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum